05-01-2011 | Мототехника

Як треба правильно їздити на мотоциклі

Для початку згадаємо кілька міфів і легенд про водіння мотоцикла, з глибини століть дійшли до нас і до наших днів.
 Тут наведено поради щодо гальмування і проходження поворотів, а також численний особистий досвід власників мото.   Легенда 1. Гальмувати треба заднім гальмом, переднім лише злегка пригальмовувати. Інакше можна перевернутися через переднє колесо.

     - Передні гальма, дійсно, вимагає дещо інший манери гальмування. Блокування та юз переднього колеса набагато більш небезпечні, ніж заднього, особливо в повороті. Знесення переднього колеса викликає миттєве перекидання мотоцикла вперед і убік, з різким ударом об землю разом з мотоциклістом. Таке перекидання іноді розглядають як переворот через колесо - є певна схожість. Мотоцикл може після падіння перевернутися кілька разів разом з водієм.

     Працювати переднім гальмом потрібно точно і акуратно. При поганому зчепленні коліс з дорогою краще утриматися від застосування переднього гальма.

     Дисковий переднє гальмо працює значно краще барабанного - він більш слухняний і стабільний - в принципі. Це дозволяє дуже ефективно ним користуватися, точно дозуючи зусилля гальмування і не допускаючи юза.

     Працювати переднім гальмом, особливо ненавченого водієві, слід тільки на прямій траєкторії. При необхідності застосувати переднє гальмо в повороті треба енергійно вирівняти мотоцикл, щоб він "викочувався" з повороту по прямій, і тоді вже гальмувати. Ефективне гальмування утримає ваш мотоцикл в межах дорожнього полотна - ви просто не встигнете викотитися на узбіччя.

     Легенда 2. Існують автомобілі - вантажівки, гірські тролейбуси і т. д., з дуже "потужними" гальмами. Від них краще триматися подалі.

     - Усі сучасні автомобілі, легкові і вантажні, мають однаково "чіпкими" гальмами. З появою дискових передніх гальм на всіх легковиках вони здатні зупинятися "як вкопание". Якщо ваш мотоцикл не обладнаний хорошим дисковим переднім гальмом - ви не зможете зупинятися так само різко, як автомобіль. І навіть при наявності гарних гальм не завжди вийде зупинитися досить швидко - це залежить від стану дорожнього покриття і ступеня ризику блокування переднього колеса. Адже падіння не входить в наші плани?  Отже, розповіді про те, як "йде попереду" Камаз "вдарив по гальмах, і я не зміг уникнути зіткнення" - недорого коштують. Треба знати можливості інших учасників руху і не спати за кермом.

     Легенда 3. Гальмування з пасажиром менш ефективно.

     - Зовсім ні. З точки зору елементарної фізики, це не так. Це всього лише самовиправдання невмілих водіїв, які "не дотиснули" сильніше задній гальмо. Передні гальма теж допускає кілька більше зусилля гальмування, якщо з вами пасажир.  Гальмівний шлях справного мотоцикла практично однаковий і з пасажиром, і без. Робіть висновки, виробляйте навички гальмування!

         Для новачків. Проходження поворотів.

     Спочатку - невеликий відступ. Є у водія - навіть у досвідченого один постійний ворог. Як чорт із табакерки, він вискакує в складних ситуаціях і норовить "угробити" водія. Ворог цей - "звикання до швидкості".  

   Маленький тест. Завдання: з'їхати на узбіччя і зупинитися. Рухаючись досить довго зі швидкістю 60-80 км/год, ви повинні загальмувати до 5 км/год і з'їхати на узбіччя дороги.  Тест полягає в тому, що гальмувати треба "на око" - не дивлячись на спідометр. Коли вам здасться, що швидкість впала до 5 км/год, погляньте на прилад.

     Результати тесту. Якщо швидкість по спідометру виявилася:

     30 км/год - "права купив, їздити не купив";

   15-20 км/год - ви нормальна водій;

   5 км/год - ви просто ас.

   Отже, звикання до швидкості. Відома біда всіх водіїв, що призводить до грубих помилок водіння. Наприклад, з'їзд на слизьке узбіччя з подальшою спробою "поставити ноги" і - болюче падіння на надмірно високої швидкості.

     Це був відступ. Повернемося до проходження поворотів. Але не просто, а саме вхід в поворот на неприпустимо високій швидкості. Багато хлопців загинуло в подібних ситуаціях, і придорожні пам'ятники стоять у місцях поворотів доріг по кілька штук. Отже, ви поглянули на спідометр і з жахом розумієте, що їдете надто швидко, поворот насувається стрімко, як злітна смуга за ілюмінатором розгониться літака. Гальмувати пізно. Що робити?  Я не буду говорити про заваліваніі мотоцикла або кросовому проходженні поворотів з керованим занесенням - на асфальті і на великих швидкостях номер не пройде. Постараємося пройти поворот без падіння, при цьому маючи лише початкові навички водіння.

     Приклад: правий поворот.

       Щоб мотоцикл не "знесло" в повороті, траєкторія повинна являти собою рівну дугу з постійним і достатньо великим радіусом. Змістити ближче до осьової смузі (до середини дороги) і рішуче входите в поворот з нахилом.  Дуга показана на малюнку. Таку траєкторію можна бачити на гонках GP і F1. У народі це називається "зрізати куточки". Як бачите, дуга, що проходить від осьової лінії до краю дороги і знову до осьової, найбільш полога і дає шанс утриматися в повороті. Точка початку дуги, де гальмування припиняється і починається поворот, однозначно визначається на око, так, щоб дуга виходила найбільш полога.

     Але це - лише теорія. А ось - практика. Близько узбіччя може бути калюжа, бруд, пісок і щебінь, вибоїни, а по всій дорозі може виявитися розсипаний керамзит ... Ясна річ, на поворотах вантажівки "смітять" ... Опале листя - теж не рідкість. Впасти в такому повороті - простіше простого. Як же бути?

             Різко випрямьте мотоцикл. Рухайтеся прямо, "викочування" з повороту, прямо на зустрічні автомобілі. Гальмуєте гранично енергійно. Автомобілі теж загальмують, і ваше зіткнення з ними станеться на набагато меншій швидкості, якщо взагалі дійде до зіткнення. В останній момент гальма відпускаємо, і різко йдемо в поворот, правий або лівий (на узбіччя) - куди вийде. Тут уже - або-або. Або уникаємо зіткнення і падіння, або юзім і завалюємося разом з мотоциклом ...

     Ще раз варто нагадати, що переднім гальмом треба працювати згідно ситуації. Проїжджаючи вибоїну чи слизьке місце, на мить відпускайте важіль.

     Небезпечне проходження лівого повороту розгляньте і продумайте самостійно. І наостанок. Ваш недосвідчений пасажир може звису в повороті назовні. І ви не зможете здійснити досить крутий віраж. Ваша реакція повинна бути миттєвою: випрямити мотоцикл і - по гальмах! Ніщо інше вам не вдасться.

     За матеріалами технічних інструкцій та настанов, складено: Лашманов А.Є. 2003 р


Статьи похожей тематики:

  • Як треба їздити взимку. Поради фахівця
  • Безпека в місті: Volvo представляє унікальну систему для уникнення зіткнень ...
  • Найдорожчий серійний мотоцикл коштує $ 271 000
  • Mercedes оголосив про нову відкличний кампанії
  • ДАІ Києва ініціює реєстрацію скутерів до 50 см3
  • Siemens представила революційний гальмо
  • Безпечна їзда вночі, коли йде сніг
  • Вантажівка врізалася в Smart і провіз його в решітці радіатора кілька кілом ...
  • Як правильно налаштувати ESP
  • Експлуатація Kawasaki ZX-9R Ninja
  • революційний гальмо від Siemens
  • Поради водіям, які планують відправитися на відпочинок до Криму
  • Bosch представила превентивну систему безпеки CAPS
  • Як треба правильно їздити взимку. Поради професіоналів
  • Україні огорнуть тумани 4 і 5 грудня




  • Разделы сайта

    Добро пожаловать на сайт, посвященный автотематике, обзорам и другим темам, связанными с машинам. Мы публикуем автомобильные новости, советы и рекомендации по эксплуатации и ремонту, советы начинающим и опытным водителем, о том, как купить или продать автомобиль, все нюансы автокредитования и страховки автомобиля.