05-01-2011 | Кредиты, лизинг, страхование
Лізинг чи кредит. Що вигідніше? Renault відмовляється фінансувати АвтоВАЗ, але допоможе технологіями 5% автокредитних угод - шахрайство У Москві бум кредитних продажів Експерти прогнозують зростання на 20-25% неповернень валютних кредитів Як можна отримати відстрочку по виплатах за кредит До кінця липня до підвищення ставок по вже виданим кредитам вдасться більші ... «Китайці» виходять на новий етап. Огляд новинок минулих двох виставок Тест-драйв: Chery Elara vs Chevrolet Lacetti Повернення кредитного авто не звільняє від виплати кредиту Які повноваження будуть в обновленого ДАІ. Короткий аналіз нововведень Які повноваження потребує ДАІ від Верховної Ради Автомобільної галузі катастрофічно не вистачає кадрів Реванш. Як приймали Закон № 2351-1 Як роблять Chery
Банкіри розповіли, яким буде автокредитування найближчим часом
У рамках «Столичного Автошоу 2010» пройшов круглий стіл «Автокредитування та страхування», на якому представники банківських кіл розповіли про новації на ринку автокредитування, які з'являться в найближчому майбутньому.
Представники автомобільного бізнесу, у свою чергу, намагалися схилити банкірів до більш пільгового кредитування клієнтів, а також до освоєння нових сегментів ринку. Що з цього вийшло, читайте в нашому репортажі. За даними AUTO-Consulting в серпні сегмент автокредитування склав уже 12% від усіх угод на ринку. Цю статистику підтверджують і внутрішні дані «УкрАвто» - кредитні продажі 11,7% у серпні. При цьому, по окремих брендам (Chery) автокредити вже підбираються до 14,4%. Однак у дилерів Renault частка кредитів сягає 30%, і цей факт не може не турбувати конкурентів. Що чекає ринок автокредитування в майбутньому? Про це банкіри і автотрейдери говорили у форматі круглого столу у присутності журналістів.
У цьому році круглий стіл з банківськими структурами став набагато більш представницьким. У ньому взяли участь: «Плюс Банк», «ПроФін Банк», «Брокбізнесбанк», «Астра Банк», «Банк Форум», «Укргазбанк», «Правекс-Банк», «Банк Кіпру», «Піреус Банк» і « Всеукраїнський Банк розвитку ». Спочатку топ-менеджери коротко змалювали ситуацію в банківському секторі та поділилися досвідом боротьби з «проблемними» кредитами.
Підходи тут різні. Якщо одні банки вважають за краще йти на реструктуризацію боргу, збільшення термінів погашення, введення кредитних «канікул», тобто організації, де питання з «проблемкою» вирішують шляхом реалізації «заставних» авто, але за згодою позичальника.
І один і інший спосіб дають можливість банкам поліпшити статистику і мінімізувати відсоток «проблемної» заборгованості. Але як зізнаються самі банкіри, спосіб реалізації заставних авто через аукціони або автосалони для них самий трудомісткий і дорогий. Тому якщо вони і наполягають на продажу, то намагаються домовитися з позичальником.
Андрій Рязанцев «Плюс Банк»
Основна частина проблемних кредитів сконцентрована у валютному портфелі, тому ми пропонуємо клієнтам, які потрапили в складну ситуацію реструктуризувати позику. На сьогодні нами переоформлено 25% «проблемних» кредитів і 45% з них у валютному портфелі. Можу з упевненістю сказати, що реструктуризація - на сьогодні найефективніший інструмент у роботі з «проблемними» кредитами. Ми використовували й інший спосіб та вилучили 60% авто у недобросовісних позичальників і 40% з них вже реалізували. Але цей метод досить сильно ускладнений через недосконале законодавство. Його необхідно спрощувати. Крім того, процедура вилучення з подальшої реалізації заставного авто, сильно розтягнута у часі. На мій погляд, колишні кредитні автомобілі будуть виходити на ринок не відразу, а поступово і сильного впливу не нададуть.
Інна Бурак "Брокбізнесбанк"
Ми намагаємося вирішувати проблемні кредити за допомогою реструктуризації позики, переведення кредиту з доларів у гривню і т.п. Таким чином, нам вдалося зменшити в рази проблемний портфель і головне - зберегти довіру клієнтів та імідж банку.
Максим Капелюш "ПроФін Банк"
Процес відчуження автомобіля у недобросовісного платника - неефективний. З 2009 року ми стали застосовувати добровільний принцип реалізації заставного авто. У результаті продажу за ринковими цінами, клієнти майже завжди закривають заборгованість, а ми таким чином зменшуємо проблемний портфель.
У випадку якщо справа доходить до виконавчої служби, то тільки уявіть в якому стані вони вилучають автомобілі.
Сергій Міщенко "Астра-Банк"
У нас створила спеціальна комісія з роботи з проблемною заборгованістю. Основний принцип її роботи - реструктуризація виходячи з реальної ситуації у позичальника. І, ви знаєте, люди стали вирівнюватися. Якщо ми і вдавалися до реалізації, то намагалися йти на добровільну продаж клієнтом. Досвід співпраці з комісійними майданчиками та аукціонами показав, що такий шлях дуже накладний.
Що буде далі з ринком автокредитування?
Проте банки вже думають про завтрашній день, тим більше, що за останній період приплив депозитів змушує фінустанови виходити на ринок кредитування. Але банкіри поки занадто обережні. Майже всі з них однаково описали ідеального для себе клієнта на сьогодні: 25-45 років, з офіційною зарплатою понад 8000 грн, і стажем роботи на одному місці протягом 5 років і в несхильною кризою галузі, при цьому кредитні платежі не повинні перевищувати 30% щомісячних витрат.
Але описуючи свого клієнта, самі ж банкіри визнають, що таких не так вже й багато, і для подальшого розвитку ринку потрібно міняти критерії та ставки. І при тому, сильно міняти.
Дмитро Лозовій "Банк Форум"
Формально ми не зупиняли кредитування, але ми чудово віддаємо собі звіт, що при ставці в 30% річних у банк не прийде розумний позичальник. Навіть після зниження ставок мало хто готовий платити 28% річних.
Ринок реально оживе лише після пониження вартості кредитних ресурсів. Найближчим часом відбудеться таке зниження на 1,5-2%. Ми вже сьогодні стартуємо з 17% річних у гривні.
Дмитро Мусієнко "Піреус Банк"
Ми бачимо, що число банків реально працюють у сегменті автокредитування зростає. І це позитивно. Найближчим часом ставки знизяться до 19-20% річних. Ми будемо пропонувати «короткі» кредити з фіксованою ставкою і «довгі» з плаваючою.
Антон Косторніченко "Укргазбанк"
Процентні ставки будуть знижуватися й перший внесок 20-25% можна очікувати вже найближчим часом. Наш банк поки працює з автомобілями вартістю до 100 тис. грн. і щомісяця видає по 30-50 позик в даному сегменті.
Вадим Шкодовський "Правекс-Банк"
У даний момент автокредитування - найцікавіший напрямок, так як в іпотеці та споживкредитами більше ризиків. У нас вже зараз реальна ставка - 17%. І не дивлячись на консервативний підхід банків, їм доведеться знижувати ставки ще на 1-3%. Перший внесок також доведеться опускати до 20-30%. Менше поки не буде, так як ми вже обпеклися на лояльних умовах у попередні роки. Проте в 2011 році ми поки будемо дотримуватися критеріїв «ідеального клієнта».
Ганна Добриня "ПроФін Банк"
Ми опустимо перший внесок до 25%, та й тенденції до зниження ставок проглядаються ще на 1-2%. Але підхід до клієнта істотно не зміниться.
Банкіри відзначили, що сам розмір ставки по кредиту для клієнта знаходиться лише на 3-му місці при виборі банку. Набагато важливіше швидкість прийняття рішення та умови отримання кредиту. Клієнту важливіше: скільки він буде платити в місяць, ніж під який відсоток він бере кредит. Але якщо в одному банку йому запропонують на 1-1,5% менше, але будуть думати над вирішенням кілька днів, то він вже буде їздити на машині, купленої за кредит в іншому банку, коли йому тільки повідомлять, що кредитний комітет дав «добро ».
Тому у фінансових структурах працюють над скороченням часу прийняття рішень і навіть готові деллігіровать такі права автосалонам, які працюють за методикою банків. Особливо, на такі кроки йдуть невеликі банки, що не мають своєї розвиненої філіальної мережі. Вони будуть працювати через автосалони і там же приймати рішення.
А от іти на фінансування лізингових схем продажу авто в банках поки не поспішають, навіть не дивлячись на позитивний досвід створення подібних структур в кризу. Так, «УкрАвто» поділилася своїм досвідом реалізації авто через лізинг: ризиків менше, оскільки авто знаходиться у власності лізингової компанії і легше простежити за його долею. Але банкіри без ентузіазм поки говорять про лізинг, посилаючись на український менталітет та законодавство.
Сергій Міщенко "Астра-банк"
Наші клієнти не готові купувати авто і бачити в техпаспорті, що він йому не належать. Так, ми можемо контролювати автомобіль під час ТО, але цього недостатньо. У результаті ми отримуємо той же ризик, та й законодавство щодо лізингу поки не досконале.
Войцех Петрасік "Плюс Банк"
У Чехії лізинг для фізосіб займає 80%, а в Польщі його майже немає, з причини менталітету. Автомобіль повинен бути у власності.
Але за попередньою інформацією великі банки намагаються повернутися на ринок саме через лізинг.
Не готові банки масово кредитувати і угоди по старих автомобілів. Номінально, такі програми з'являться, але ризиків на бу ринку більше, тому в даному сегменті українцям доведеться розраховувати на свої сили.
Віце-президент «УкрАвто» В'ячеслав Поврозник констатує, що з усього заявленого списку партнерів, активно працюють з клієнтами лише 2-3 банки, при тому, що умови співпраці з «УкрАвто» у всіх однакові. Без збільшення автокредитування про істотне зростання ринку говорити передчасно.
Резюмуючи можна відзначити, що найближчим часом ринок автокредитування чекають такі зміни:
Зниження ставок на 1,5-2%
Зменшення першого внеску до 20-25%
Посилення конкуренції серед банків
Скорочення часу прийняття рішення
Але банки не обіцяють спрощення підходу до оцінки позичальника, занадто низьких ставок, а якщо вони і будуть, то тільки у партнерстві з дилерами авто.
Крім того, свого слова ще не сказали банки з Топ-5 , які поки що не поспішають в сегмент автокредитування. Це означає, що розраховувати на число автокредитів більше 20-25% від величини ринку поки не доводиться.
Деталі. AUTO-Consulting
Що говорили банки про автокредитування рік тому
Представники автомобільного бізнесу, у свою чергу, намагалися схилити банкірів до більш пільгового кредитування клієнтів, а також до освоєння нових сегментів ринку. Що з цього вийшло, читайте в нашому репортажі. За даними AUTO-Consulting в серпні сегмент автокредитування склав уже 12% від усіх угод на ринку. Цю статистику підтверджують і внутрішні дані «УкрАвто» - кредитні продажі 11,7% у серпні. При цьому, по окремих брендам (Chery) автокредити вже підбираються до 14,4%. Однак у дилерів Renault частка кредитів сягає 30%, і цей факт не може не турбувати конкурентів. Що чекає ринок автокредитування в майбутньому? Про це банкіри і автотрейдери говорили у форматі круглого столу у присутності журналістів.
У цьому році круглий стіл з банківськими структурами став набагато більш представницьким. У ньому взяли участь: «Плюс Банк», «ПроФін Банк», «Брокбізнесбанк», «Астра Банк», «Банк Форум», «Укргазбанк», «Правекс-Банк», «Банк Кіпру», «Піреус Банк» і « Всеукраїнський Банк розвитку ». Спочатку топ-менеджери коротко змалювали ситуацію в банківському секторі та поділилися досвідом боротьби з «проблемними» кредитами.
Підходи тут різні. Якщо одні банки вважають за краще йти на реструктуризацію боргу, збільшення термінів погашення, введення кредитних «канікул», тобто організації, де питання з «проблемкою» вирішують шляхом реалізації «заставних» авто, але за згодою позичальника.
І один і інший спосіб дають можливість банкам поліпшити статистику і мінімізувати відсоток «проблемної» заборгованості. Але як зізнаються самі банкіри, спосіб реалізації заставних авто через аукціони або автосалони для них самий трудомісткий і дорогий. Тому якщо вони і наполягають на продажу, то намагаються домовитися з позичальником.
Андрій Рязанцев «Плюс Банк»
Основна частина проблемних кредитів сконцентрована у валютному портфелі, тому ми пропонуємо клієнтам, які потрапили в складну ситуацію реструктуризувати позику. На сьогодні нами переоформлено 25% «проблемних» кредитів і 45% з них у валютному портфелі. Можу з упевненістю сказати, що реструктуризація - на сьогодні найефективніший інструмент у роботі з «проблемними» кредитами. Ми використовували й інший спосіб та вилучили 60% авто у недобросовісних позичальників і 40% з них вже реалізували. Але цей метод досить сильно ускладнений через недосконале законодавство. Його необхідно спрощувати. Крім того, процедура вилучення з подальшої реалізації заставного авто, сильно розтягнута у часі. На мій погляд, колишні кредитні автомобілі будуть виходити на ринок не відразу, а поступово і сильного впливу не нададуть.
Інна Бурак "Брокбізнесбанк"
Ми намагаємося вирішувати проблемні кредити за допомогою реструктуризації позики, переведення кредиту з доларів у гривню і т.п. Таким чином, нам вдалося зменшити в рази проблемний портфель і головне - зберегти довіру клієнтів та імідж банку.
Максим Капелюш "ПроФін Банк"
Процес відчуження автомобіля у недобросовісного платника - неефективний. З 2009 року ми стали застосовувати добровільний принцип реалізації заставного авто. У результаті продажу за ринковими цінами, клієнти майже завжди закривають заборгованість, а ми таким чином зменшуємо проблемний портфель.
У випадку якщо справа доходить до виконавчої служби, то тільки уявіть в якому стані вони вилучають автомобілі.
Сергій Міщенко "Астра-Банк"
У нас створила спеціальна комісія з роботи з проблемною заборгованістю. Основний принцип її роботи - реструктуризація виходячи з реальної ситуації у позичальника. І, ви знаєте, люди стали вирівнюватися. Якщо ми і вдавалися до реалізації, то намагалися йти на добровільну продаж клієнтом. Досвід співпраці з комісійними майданчиками та аукціонами показав, що такий шлях дуже накладний.
Що буде далі з ринком автокредитування?
Проте банки вже думають про завтрашній день, тим більше, що за останній період приплив депозитів змушує фінустанови виходити на ринок кредитування. Але банкіри поки занадто обережні. Майже всі з них однаково описали ідеального для себе клієнта на сьогодні: 25-45 років, з офіційною зарплатою понад 8000 грн, і стажем роботи на одному місці протягом 5 років і в несхильною кризою галузі, при цьому кредитні платежі не повинні перевищувати 30% щомісячних витрат.
Але описуючи свого клієнта, самі ж банкіри визнають, що таких не так вже й багато, і для подальшого розвитку ринку потрібно міняти критерії та ставки. І при тому, сильно міняти.
Дмитро Лозовій "Банк Форум"
Формально ми не зупиняли кредитування, але ми чудово віддаємо собі звіт, що при ставці в 30% річних у банк не прийде розумний позичальник. Навіть після зниження ставок мало хто готовий платити 28% річних.
Ринок реально оживе лише після пониження вартості кредитних ресурсів. Найближчим часом відбудеться таке зниження на 1,5-2%. Ми вже сьогодні стартуємо з 17% річних у гривні.
Дмитро Мусієнко "Піреус Банк"
Ми бачимо, що число банків реально працюють у сегменті автокредитування зростає. І це позитивно. Найближчим часом ставки знизяться до 19-20% річних. Ми будемо пропонувати «короткі» кредити з фіксованою ставкою і «довгі» з плаваючою.
Антон Косторніченко "Укргазбанк"
Процентні ставки будуть знижуватися й перший внесок 20-25% можна очікувати вже найближчим часом. Наш банк поки працює з автомобілями вартістю до 100 тис. грн. і щомісяця видає по 30-50 позик в даному сегменті.
Вадим Шкодовський "Правекс-Банк"
У даний момент автокредитування - найцікавіший напрямок, так як в іпотеці та споживкредитами більше ризиків. У нас вже зараз реальна ставка - 17%. І не дивлячись на консервативний підхід банків, їм доведеться знижувати ставки ще на 1-3%. Перший внесок також доведеться опускати до 20-30%. Менше поки не буде, так як ми вже обпеклися на лояльних умовах у попередні роки. Проте в 2011 році ми поки будемо дотримуватися критеріїв «ідеального клієнта».
Ганна Добриня "ПроФін Банк"
Ми опустимо перший внесок до 25%, та й тенденції до зниження ставок проглядаються ще на 1-2%. Але підхід до клієнта істотно не зміниться.
Банкіри відзначили, що сам розмір ставки по кредиту для клієнта знаходиться лише на 3-му місці при виборі банку. Набагато важливіше швидкість прийняття рішення та умови отримання кредиту. Клієнту важливіше: скільки він буде платити в місяць, ніж під який відсоток він бере кредит. Але якщо в одному банку йому запропонують на 1-1,5% менше, але будуть думати над вирішенням кілька днів, то він вже буде їздити на машині, купленої за кредит в іншому банку, коли йому тільки повідомлять, що кредитний комітет дав «добро ».
Тому у фінансових структурах працюють над скороченням часу прийняття рішень і навіть готові деллігіровать такі права автосалонам, які працюють за методикою банків. Особливо, на такі кроки йдуть невеликі банки, що не мають своєї розвиненої філіальної мережі. Вони будуть працювати через автосалони і там же приймати рішення.
А от іти на фінансування лізингових схем продажу авто в банках поки не поспішають, навіть не дивлячись на позитивний досвід створення подібних структур в кризу. Так, «УкрАвто» поділилася своїм досвідом реалізації авто через лізинг: ризиків менше, оскільки авто знаходиться у власності лізингової компанії і легше простежити за його долею. Але банкіри без ентузіазм поки говорять про лізинг, посилаючись на український менталітет та законодавство.
Сергій Міщенко "Астра-банк"
Наші клієнти не готові купувати авто і бачити в техпаспорті, що він йому не належать. Так, ми можемо контролювати автомобіль під час ТО, але цього недостатньо. У результаті ми отримуємо той же ризик, та й законодавство щодо лізингу поки не досконале.
Войцех Петрасік "Плюс Банк"
У Чехії лізинг для фізосіб займає 80%, а в Польщі його майже немає, з причини менталітету. Автомобіль повинен бути у власності.
Але за попередньою інформацією великі банки намагаються повернутися на ринок саме через лізинг.
Не готові банки масово кредитувати і угоди по старих автомобілів. Номінально, такі програми з'являться, але ризиків на бу ринку більше, тому в даному сегменті українцям доведеться розраховувати на свої сили.
Віце-президент «УкрАвто» В'ячеслав Поврозник констатує, що з усього заявленого списку партнерів, активно працюють з клієнтами лише 2-3 банки, при тому, що умови співпраці з «УкрАвто» у всіх однакові. Без збільшення автокредитування про істотне зростання ринку говорити передчасно.
Резюмуючи можна відзначити, що найближчим часом ринок автокредитування чекають такі зміни:
Зниження ставок на 1,5-2%
Зменшення першого внеску до 20-25%
Посилення конкуренції серед банків
Скорочення часу прийняття рішення
Але банки не обіцяють спрощення підходу до оцінки позичальника, занадто низьких ставок, а якщо вони і будуть, то тільки у партнерстві з дилерами авто.
Крім того, свого слова ще не сказали банки з Топ-5 , які поки що не поспішають в сегмент автокредитування. Це означає, що розраховувати на число автокредитів більше 20-25% від величини ринку поки не доводиться.
Деталі. AUTO-Consulting
Що говорили банки про автокредитування рік тому