05-01-2011 | Кредиты, лизинг, страхование

Борговий капкан. Банки почали переглядати ставки по вже виданим кредитам

Україна на порозі кредитної кризи, яка може торкнутися всі основні сектори економіки. Протягом літа багато позичальників отримали повідомлення про підвищення процентної ставки по вже виданим кредитам. Зауважимо, що як свідчать читачі AUTO-Consulting, підвищення це деколи досягає 6-8% по гривневих ставках.
 Особливо постраждали вледельци, які купували авто в 2 кварталі, коли було відзначено зростання попиту на гривневі позики. На думку ряду експертів до кінця року сума не повернутих громадянами позик по всіх видах кредитування складе вже більше 28 мільярдів 500 мільйонів гривень. Перегляд умов автокредитування в першому півріччі почався з підвищення цін. «Ставки по гривневих кредитах виросли на 5 - 8% річних, за доларовими на 3 - 5% річних, в євро в середньому на 4% річних», - повідомив директор фінансової групи «Консалтинг та інвестиції» Олексій Вегера.

Вартість автокредитів у нацвалюті сьогодні перебуває в рамках 18,5 - 25% річних, у євровалюті - 12 - 19%, у доларі - 13 - 19%. Також ряд банків на 5% підняли розмір мінімального початкового внеску, до 10 - 15% вартості машини. Лише деякі продовжували кредитувати без внеску: звичайно для одержання таких позик доводилося виконувати одну з двох умов: погоджуватися на збільшення ставки на 1 - 2% річних або надавати додаткове забезпечення, таке, наприклад, як поручительство третьої особи. Одночасно банкіри стали ретельніше перевіряти позичальників. «Більш скрупульозне вивчення платоспроможності клієнтів привело практично до дворазового зростання відмов в автокредитуванні».

У другому кварталі цього року зафіксований безпрецедентний спад видачі кредитів під заставу нерухомості. Інформацію про це оприлюднила Українська національна іпотечна асоціація.

   Якщо в січні-березні вітчизняні банки видали населенню кредити на суму 7,9 млрд. грн., То в квітні-червні було видано на 45% менше - всього лише 4,3 млрд. грн.

   Усі провідні банки зазнають утрат. "УкрСиббанк", "Райффайзен" і "Укрсоцбанк", які входять до трійки лідерів іпотечного кредитування, дружно зменшують свою питому вагу на ринку.

   Серед причин зменшення іпотеки банкіри називають підвищення процентних ставок по кредитах, що обмежило кількість потенційних позичальників. Крім того, посилилися вимоги до відбору клієнта.

 В AUTO-Consulting відзначають, що негативна тенденція на авторинку спостерігається вже кілька місяців. Якщо в благополучному квітні було придбано в кредит майже 25,5 тис. автомобілів, то вже у травні цей показник впав на 18,3%. Не виправив положення і слудующіе місяць, коли був зафіксований 17%-ий спад. Негативні тенденції тільки за 2 місяці коштували ринку 9-10 тис. непроданих автомобілів на суму майже 135 млн. євро. А то ще буде?

На думку експертів, це 17 відсотків загального обсягу кредитів, виданих комерційними банками населенню. а до кінця року сума не повернутих громадянами позик складе вже більше 28 мільярдів 500 мільйонів гривень.

Раніше голова наглядової ради Національного банку України Петро Порошенко заявляв, що це вимушений захід, завдяки якій буде зупинено зростання обсягу позик, видаваних населенню, а також запобігти іпотечна криза, неповернення боргів кредиторам і обвал ринку нерухомості. Зокрема, за словами Петра Порошенка, така ситуація через необдуману іпотечної політики банків склалася в США, Казахстані і країнах Прибалтики. Там іпотечна криза виникла, коли велике число позичальників вкладали гроші в нерухомість з метою спекуляції, однак виявилися нездатними повертати борги. Банки почали виставляти на продаж об'єкти застави, тобто будинки і квартири, в результаті ціни на нерухомість різко впали, а банки та кредитні установи розорилися.

   До речі, наступною країною де може вибухнути іпотечна криза, називають традиційно благополучну й стабільну Великобританію. Згідно з даними, опублікованими міжнародним рейтинговим агентством Standard & Poor `s, в Британії виникла загроза глибокої кризи, подібного сталось на початку 90-х років. Тоді у людей забрали за борги більше 75 тисяч будинків. У результаті швидкого падіння середньої вартості житла на 17 відсотків кількість знецінених будинків збільшиться з нинішніх 70 тисяч до 1 мільйона 700 тисяч. Тобто 14 відсотків британців, які взяли іпотечний кредит, виявляться не в змозі його виплачувати. Поки що кількість "іпотечних" будинків, вартість яких стала менше заплаченої за них ціни, складає всього 0,6 відсотка загального числа об'єктів. Однак в останні місяці житло подешевшало до рекордно низької позначки. Аналітики міжнародної консалтингової компанії Capital Economics пророкують ще більший спад цін на британську нерухомість - до 35 відсотків у порівнянні з торішньою вартістю.

 Повертаючись до українського авторинку експерти схильні вважати, що кредитна криза сильно позначиться на темпах зростання ринку, а в разі ускладнення ситуації може взагалі повернути динаміку назад. Вже другий місяць поспіль темпи зростання авторинку мінімальні і досить виникнути загрозу кризи, як авторинок вмить відреагує.

 Оцінити впливу дії банків з підвищення ставок можна буде вже в перших місяцях осені, коли традиційно зростає попит. Чи буде в цьому році попит таким же високим? Ймовірно все, що про прогнози розвитку ринку до 750 тис. авто в 2008 році вже можна забути. Ринок чекають важкі часи. І пік цієї кризи ще попереду.


Статьи похожей тематики:

  • До кінця липня до підвищення ставок по вже виданим кредитам вдасться більші ...
  • У Москві бум кредитних продажів
  • Експерти прогнозують зростання на 20-25% неповернень валютних кредитів
  • 5% автокредитних угод - шахрайство
  • Повернення кредитного авто не звільняє від виплати кредиту
  • Банкіри розповіли, яким буде автокредитування найближчим часом
  • Мін&
  • Чим далі, тим складніше купити авто в кредит
  • Українські банки нахабно підвищують відсотки по вже виданих кредитах
  • Україні чекає ще одна хвиля жорсткості умов автокредитів
  • Як розшифровуються «круті» номери
  • Хто їздить на "крутих" номерах. Таблиця розшифровки
  • Автокредити вже восени стануть ще доступнішими
  • Європейський авторинок. Підсумки 2009 року
  • Що буде з автокредитами? Перспективи ринку




  • Разделы сайта

    Добро пожаловать на сайт, посвященный автотематике, обзорам и другим темам, связанными с машинам. Мы публикуем автомобильные новости, советы и рекомендации по эксплуатации и ремонту, советы начинающим и опытным водителем, о том, как купить или продать автомобиль, все нюансы автокредитования и страховки автомобиля.