05-01-2011 | Кредиты, лизинг, страхование

5% автокредитних угод - шахрайство

За оцінками експертів в Росії близько 5% автокредитних угод - проблемні, по яким не виплачують ні тіло кредиту, ні відсотки і далеко не завжди через фінансові труднощі позичальника. Просто він спочатку не збирався платити. Автокредитування в Росії все частіше стає полем для шахрайства. Багато банків перестають прикривати цю тему завісою сором'язливості. Автокредити стають ласим шматком для всіх - в останні два роки це відчули не тільки банкіри і їхні клієнти, а й мошеннікі.Сезонное загострення

   Росіяни із задоволенням купують автомобілі в кредит, не звертаючи уваги навіть на безнадійні дорожні пробки та інші мінуси володіння власним авто. За оцінками експертів, щорічно кількість проданих у кредит машин зростає в середньому на 35%. У минулому році в Росії було видано автокредитів на $ 8,5 млрд., а за підсумками 2007 року показник може досягти $ 14 млрд.

     Отримання автокредиту сьогодні не більше клопітна процедура, ніж придбання в кредит холодильник або мобільника. Конкуренція змушує фінансистів спрощувати вимоги до позичальників. Дедалі більшого поширення набувають експрес-кредити і кредити без первинного внеску.

     При цьому для оформлення позики достатньо лише паспорта, водійських прав та довідки про доходи. Зворотний бік такого "привітного" ставлення до клієнтів - зростання кількості афер.

     Сьогодні в провідних банках частка відмов у видачі кредиту на покупку автомобіля становить 10-20%.    Попит на автомобільні позики, як не дивно на перший погляд, залежить від сезону. Найбільш "спекотна" пора - листопад-грудень та квітень-червень. "У цей час активізуються не тільки порядні люди, яким хочеться придбати автомобіль, але і шахраї", - відзначає Олексій Аксьонов, генеральний керуючий по роздрібних продуктах і послугах Міжнародного Московського банку. Саме в такі періоди служби безпеки банків частіше звичайного виявляють у потоці заявок анкети "підозрілих осіб".

     "У березні цього року підрозділами безпеки у філіях нашого банку відмовлено в наданні автокредитів за" негативу "- 32,6% від числа, що звернулися, - каже Василь Драла, директор департаменту економічної безпеки Національного банку" ТРАСТ ". - Звичайно, причини відмови різні, сказати про те, скільки дійсно шахраїв звернувся за кредитом, не можна. Це оцінна категорія. Наприклад, помилкові дані про місце роботи та розмір заробітку, зазначені позичальником, недоступність клієнта при "прозвоне" та інші дані можуть свідчити про шахрайські дії ".

     "Цей вид шахрайства активно розвивається разом з розвитком ринку автокредитування, проблема вимагає більш пильної уваги", - стверджує Роман Воробйов, член правління Райффайзенбанка, що відповідає за роботу з фізособами. За даними експертів, неповернення у сфері автокредитування вже становлять більше 7 млрд. рублів, або близько 5% від всіх виданих автомобільних позик.

     Це означає, що навколо кожної двадцятої проданої в кредит машини спалахують юридичні суперечки. А покупець навіть нового автомобіля має досить значний шанс отримати проблеми.

     Вкрадені колеса

     Нещодавно знайомому одного з авторів цих рядків запропонували нову "Волгу" за 170 тис. рублів. Його радість з приводу такого вигідного придбання була затьмарена скепсисом: такої ціни у нових авто цієї марки не буває, машина, швидше за все, "палена" і збуває її шахрай, що спеціалізується на автопозиках.

     Схема шахрайства на автокредитах настільки проста, що, не май Остап Бендер у своєму розпорядженні "Антилопи-Гну", він неодмінно включив би цю схему в свої "чотириста порівняно чесних способів відбирання" грошей.

     Дві формальні лазівки в системі зробили автокредитні "підстави" реальним і вигідним бізнесом. Перша - можливість зробити новий ПТС на що знаходиться у заставі. Друга - можливість "узаконити" купівлю, якщо вона проведена через другі руки.

     Приміром, за підробленим або чужим паспортом і фальшивої довідці про доходи шахрай оформляє кредит на обраний автомобіль. Він забирає машину, потім є в ГИБДД, заявляє, що втратив ПТС, і оформляє новий техпаспорт. І в той же або на наступний день продає авто: охочих придбати новий автомобіль за ціною значно нижче, ніж у салоні, знаходиться багато. Причому покупці стали досвідченими і, підозрюючи, що автомобіль "кредитний", просять продати його через другі руки. Це дає покупцю "паленого" авто можливість вважатися добросовісним набувачем. Така схема ускладнює повернення машини банком, що постраждали від дій шахрая.

     Кілька десятків подібних справ зараз розглядається в судах Москви: власники автомобілів наполягають на непричетність до шахрайства, а банки посилаються на 353-у статтю Цивільного кодексу, згідно з якою право стягнення знаходиться в заставі майна не залежить від того, кому це майно належить. Так що ситуація далеко не однозначна.

     Найбільш полюбився злочинцям схема - оформлення кредиту на сторонню людину. "Шахраї часто відшукують довірливих громадян, і, обіцяючи їм певну суму« легких »грошей, примушують їх до отримання кредиту в банку з наступною покупкою автомобіля в автосалоні. Пізніше шахраї знімають такий автомобіль з реєстраційного обліку і реалізують стороннім покупцям. Позичальник залишається один на один з проблемою погашення позичкової заборгованості ", - розповідає Василь Бився з" Траст ".

     "Подібні схеми ми вже бачили на зорі споживкредитування, коли точки експрес-кредитування в магазинах побутової техніки окупували злегка вмиті і причесані бомжі", - згадує один зі столичних банкірів.

     Тепер за $ 500 такі люди перетворюються на претендентів на купівлю якогось престижного авто. Шахраї дбають про його "світлому сьогоденні".

     У список прийомів входить як повна підробка довідки з роботи (всі відомості, включаючи відбиток печатки, - фіктивні), так і внесення неправдивих відомостей про дохід з використанням дійсних бланків і відбитків печатки.

     Якщо кредитний інспектор телефонує на "місце роботи" такого позичальника, трубку знімає спеціальна людина, що підтверджує, що перевіряється дійсно працює в їхній компанії.

     У результаті отриману майже задарма машину перепродують в одну з країн СНД, а банку доводиться розбиратися з не розуміючим, "як же так вийшло", персонажем.

     Часто як підсадних качок виступають сільські жителі, які потребують в заробітку. "Інколи в міста привозять цілі автобуси людей з областей, які за винагороду оформляють на себе кредит і віддають машину шахраям", - розповідає Сергій Силантьєв, керівник блоку "Автокредитування" Альфа-банку.

     З тієї ж серії і численні історії, коли невдачливий громадянин, наприклад, бажаючи допомогти другу (який з тих чи інших причин не підходить під "типаж" ідеального позичальника), оформляє позику на себе і передає йому придбане авто за генеральним дорученням. Після чого товариш, клятвено обіцяв акуратно погашати борг, раптово зникає, збуваючи машину за дорученням або на запчастини. Зрозуміло, що всю відповідальність несе не в міру довірливий позичальник.

     Ще один, за словами фінансистів, поширений приклад - шахрайство співробітників автосалонів і працюючих в них представників банків.

     "Нещодавно ми зіткнулися з ситуацією, коли благонадійний клієнт подав заявку на надання кредиту, а кредитний консультант, отримавши з банку позитивне рішення, повідомив позичальнику, що в кредиті йому відмовлено, - розповідає Сергій Силантьєв. - У таких випадках, підробивши підпис клієнта , клерк і менеджер салону забирають автомобіль собі. Шахрайство розкривається лише тоді, коли в банк не надходять платежі за кредитом і співробітники фінінституту виходять на людину, який подавав заявку і отримав "негативний" рішення ". Але злочинці до цього часу цілком можуть збути авто на чорному ринку (без документів) або продати на запчастини.

     Вже відомі випадки, коли подібні справи ставляться на широку ногу. Наприклад, на початку року в Нижньому Новгороді була викрита злочинна група, до якої увійшли менеджери місцевої філії Юніаструм Банку, включаючи його керуючого, співробітники автосалонів і представники страхових компаній. Шахраї встигли провести кілька десятків афер з автокредитами.

     Мільйони самовивозом

     У Петербурзі не так давно затримано три пані - Калейкіна, Пєтухова і Ларіонова, яким пред'явлено звинувачення в тому, що вони "кинули" на $ 13 тис. петербурзький філія Московського банку реконструкції та розвитку (МБРР). У ході слідства з'ясувалося, що постраждав не тільки МБРР, а й філія МДМ-Банку і кілька інших кредитних організацій. "Три сестри" протягом року взяли за підробленими документами або на підставних осіб декілька автокредитів. Машини тут же продавалися. Пані поклали в кишеню в цілому близько $ 400 тис. "Вінцем" їх видобутку став позашляховик BMW Х5 вартістю приблизно 80 тис. євро, куплений в кредит на ім'я якогось Смирнова, хто приєднався дамами до кредитної епопеї.

     Проте російський рекорд автокредитного шахрайства не так давно був поставлений в Самарі. Громадянин Л., затриманий співробітниками відділу по боротьбі з економічними злочинами при ГУВС Самарської області, оформив на підставних паспорти, до яких він вклеював своє фото, близько 30 позик на придбання автомобілів. Загальний дохід шахрая склав приблизно $ 800 тис.

     Правда, своєрідність реалій нашого кредитного ринку навіть не в обсягах шахрайства. За словами Дмитра Сухініна, оперуповноваженого самарського ОБЕП, багато банків, в яких шахрай оформив кредити, відмовляються визнати себе потерпілою стороною. Банкіри вважають за краще "не виносити сміття з хати" і домагатися повернення викрадених авто в адміністративному, а не в кримінальному порядку.

     Втім, бувають і винятки. Наприклад, 6 травня в одному з петербурзьких офісів Пробизнесбанка шахрая, який намагався оформити автозаем на 741 тис. рублів, затримав банківський клерк. Документи на ім'я Віктора Осипова, пред'явлені шахраєм, викликали у кредитного експерта підозри, і він призначив клієнту нову зустріч наступного дня. Доба "фори", взяті клерком, дали результат: вдалося додзвонитися до теперішнього Осипова і з'ясувати, що його паспорт був загублений. Назавтра в банківському офісі шахрая вже чекали міліціонери. "Пробизнесбанк принципово не бажає миритися з фактами шахрайства, через які сумлінним платникам доводиться платити високі відсотки по кредитах", - заявила з цього приводу Наталя Столповскіх, віце-президент Пробізнесбанку.

     Таку ж позицію займають Альфа-банк і Національний банк "ТРАСТ", з ініціативи яких останнім часом порушено кілька справ за фактами шахрайства з автокредитами. Наприклад, у минулому році в Краснодарі за шахрайство з автопозик був засуджений якийсь громадянин Кочерян. Шахрай отримав 3,5 року в'язниці, крім того, його зобов'язали заплатити штраф у сумі 100 тис. рублів на користь казни і відшкодувати збиток НБ "ТРАСТ". Хтось Федорович, який обдурив філія банку "ТРАСТ" в Новочеркаську, засуджений на 2,5 роки позбавлення волі і відшкодування на користь банку майже 0,5 млн. рублів. Ще один шахрай, Ісаєв з Ростова-на-Дону, за схожу "комбінацію" отримав 1,5 роки умовно і обов'язок компенсувати банку нанесений матеріальний збиток. 5, 4 і 3 роки в'язниці отримали Кузнєцов, Ільченко та Щербакова з Ростова-на-Дону, які шахрайським шляхом "взяли" банки "ТРАСТ", "Столичне кредитне товариство", АМІ-Банк, Фінансбанк, ХКФ Банк, Моспріватбанк і Русфінансбанк.

     Увага, тільки увагу

     За словами банкірів, всі вони зараз стурбовані впровадженням додаткових заходів безпеки. Один з варіантів - більш суворе ставлення до перевірки документів і анкет позичальників. Нерідко в анкеті бувають якісь нестиковки або факти, які неможливо перевірити. "Безумовно, викликають підозри і чудові" метаморфози ", коли, умовно кажучи, двірники несподівано стають гендиректорами якихось фірм", - стверджує Олексій Аксьонов з Міжнародного Московського банку.

     Багато фінансистів покладають надії на більш активне використання інформації кредитних бюро, аналіз шахрайських схем з метою їх запобігання в майбутньому.

     Крім того, банкіри вирішили звернутися до МВС та ДАІ з ініціативою змінити порядок реєстрації автомобілів, придбаних у кредит, щоб зняття автомобіля з обліку було можливо тільки після погашення кредиту. Для цього доведеться створювати єдиний реєстр, подібний до того, що існує для реєстрації угод з нерухомістю. Однак фінансисти впевнені, що за просто так ГИБДД таку базу створювати не захоче і постане питання, хто оплатить народження такого реєстру.

     Поки навколо теми єдиного реєстру киплять суперечки, реальні умови автокредитування такі, що шахрайські схеми в Росії цілком "прокатують".

 P.S. Ми навмисно розмістили цю статтю, щоб вчасно "забити на сполох". Якщо українські банки не потурбуються про єдину базі кредитних історій, підвищенні системи безпеки, то російський досвід може дуже швидко прийти і на українську землю. Вірніше він вже поширюється.

 

За інф. "Україна Кримінальна"


Статьи похожей тематики:

  • В Україні хочуть ввести новий техпаспорт (фото)
  • Новий техпаспорт автомобіля. Яким він буде?
  • Види автомошеннічества. Не потрап
  • Водій - вчися їздити за Правилами. З 17 листопада в Україні діють нові штра ...
  • У Москві бум кредитних продажів
  • Нова редакція Закону України "Про захист прав споживачів"
  • В Україні буде новий закон про лізинг
  • Банкіри розповіли, яким буде автокредитування найближчим часом
  • Лізинг чи кредит. Що вигідніше?
  • Які повноваження будуть в обновленого ДАІ. Короткий аналіз нововведень
  • Які повноваження потребує ДАІ від Верховної Ради
  • Renault відмовляється фінансувати АвтоВАЗ, але допоможе технологіями
  • Новий порядок проведення техогляду в Україну. Проект
  • Як ввезти нерозмитнені авто. Основні злочинні схеми легалізації іномарок в ...
  • У Росії змінюється порядок продажу подержаних автомобілів




  • Разделы сайта

    Добро пожаловать на сайт, посвященный автотематике, обзорам и другим темам, связанными с машинам. Мы публикуем автомобильные новости, советы и рекомендации по эксплуатации и ремонту, советы начинающим и опытным водителем, о том, как купить или продать автомобиль, все нюансы автокредитования и страховки автомобиля.