05-01-2011 | Изготовление автомобилей

Як роблять «ГАЗель-Бізнес». Репортаж із заводу

AUTO-Consulting вже доводилося бувати в Нижньому Новогород в 2007-му, в ту пору ГАЗ якраз готувався запустити «рятівний» проект Volga Siber, і тільки-тільки став впроваджувати японський «кайзен».
 Тоді ще працював і «волговский» конвеєр, а ось лінію зварювання майбутніх кузовів Siber нам показували ЩЕ в статиці - там велися налагоджувальні роботи. Треба ж як не щастить, на цей раз ми теж побували в тому ж самому цеху, але цього разу зварювання Siber там ВЖЕ не велася. Зараз «газовци» в обстановці секретності готуються робити якийсь новий автомобіль, але не Siber ...
 Зате, як і раніше, справно працював конвеєр «Газелей», приносячи заводу максимальний прибуток. А з лютого 2010 року тут стали випускати ще і «ГАЗель-Бізнес», яка покликана поступово замінити звичну «ГАЗель-Класик». І головне, на Газе вже пишаються не японським «кайзеном», а системою якості, запозиченої у GM ...  Такий різкий крен у бік стандартів GM стався через новий Гендиректора «ГАЗу» Бо Андерсона, в минулому одного з топ-менеджерів американської корпорації. Саме йому завод зобов'язаний появою на конвеєрі нового автомобіля «ГАЗель-Бізнес». Старина Бо, вивчивши стан справ на заводі, задався простим питанням: «Чому, маючи фактичне лідерство на ринку LCV в країнах СНД, ГАЗ до цих пір не зайшов у ближні сегменти ринку і не випускає автомобіль, який не викликав би нарікань?».

   

   Виявилося, що для підвищення якості, появи нових властивостей продукту потрібно не так вже й багато - переглянути договори з постачальниками, закуповувати якісні, але недорогі комплектуючі, усунути «дитячі» хвороби і впровадити нові елементи. Дивно, але чомусь газовци, навіть вивчивши «кайзен», не додумались до такого?


     Знадобилося авторитетну думку з боку, і вміння довести власникам, що «ГАЗель» може непогано продаватися і подорожчавши на 10-20%, головне, щоб при цьому вона додала в якості.





 

    Не завдяки, а всупереч
   Пам'ятається, років 5 тому ГАЗ бився за кожну копійку ціни, щоб у результаті не підвищувати вартість автомобіля, тому що у відділі маркетингу чітко знали: зростання ціни на 1% рівносильний спаду продажів на сотні штук. Така доктрина стримувала модернізацію, заводу потрібно було продавати десятки тисяч «Газелей», щоб виходити на прибуток і «тягнути» інші позиції.

     У цьому зв'язку дуже логічною виглядала «ГАЗель-Економ», яку ГАЗ випустив уже в розпал кризи - максимальне спрощення, але зате ціна нижча, ніж у звичайної «Газелі-Класик». Але виявилося, що проект «ГАЗель-Економ» - це всього лише адекватну відповідь на пропозицію від російської влади закупити кілька тисяч вантажівок для російських аграріїв. Потім проект «ГАЗель-Економ» вирішено було запропонувати і на вільному ринку, у тому числі і на експортних ринках, але робити на нього ставку «Група ГАЗ» не буде.

     Зараз майбутнє заводу - у проекті «ГАЗель-Бізнес», але ж ще в 2007 році в Нижньому Новогород тільки й розмов було, що про британського LDV Maxus. Через нього і гальмувався проект «ГАЗель-2».

     Заміна звичайної «Газелі», яку на ГАЗі іменують «Класик», назріла вже давно. Прототипи «Соболя» з новим «передком» ми бачили ще 4 роки тому, під час візиту на завод, вже давно були готові і напрацювання по інтер'єру, але ГАЗ боявся виходити на ринок з новим продуктом за збільшеною ціною.

     Чому? Бо в той час робилася ставка на проект виробництва в Нижньому Новгороді англійських LDV Maxus. «ГАЗель-Бізнес» і LDV Maxus виявилися б в одному ціновому сегменті і конкурували б один з одним. Після того, як «Група ГАЗ» не змогла купити італійський завод дизелів VM Motori, та ще й грянув криза, було прийнято рішення відмовитися від проекту Maxus.


 

     Вольовим рішенням відродити «ГАЗель-Бізнес» не побоявся вже Бо Андерсон, він зумів довести, що зараз саме час виходити з новим продуктом. Так і з'явився фактично новий автомобіль, іменований на заводі «ГАЗель-Бізнес».

 


    Проект «ГАЗель-Бізнес»
 За словами президента «Групи ГАЗ» Бо Андерссона, все почалося з того, що газовского маркетологи провели опитування власників Газелей про найбільш істотних проблем існуючого продукту.

     Дані звели в список, в якому вийшло 30 пунктів, найчастіше згадуваних респондентами. Потім з цього числа були виділені 20 критичних позицій, найбільш суттєво впливають на споживчі властивості. Оскільки під «критичними позиціями» часом розумілися цілі вузли та агрегати (рульове управління, гальмівна система, коробка передач і т.д.), обсяг роботи видався справді серйозним.

     Проект зажадав чималих інвестицій - в загальній складності, 400 мільйонів рублів В основу робіт з модернізації був покладений принцип орієнтації на співпрацю з провідними західними виробниками автокомпонентів. Притому, деякі з упроваджених імпортних покупних вузлів при абсолютно новому рівні якості виявилися дешевшими, ніж вітчизняні аналоги.

   

     У цілому, новий автомобіль увібрав в себе стільки поліпшень, скільки у нього не було з моменту появи в 1994-му.




   Найбільшому комплексу доробок піддалася ходова частина. На зміну тандему з штатного головного гальмівного циліндра і вакуумного підсилювача прийшов вузол, що поставляється в зборі фірмою Bosch. Одне лише це нововведення дозволило скоротити гальмівний шлях з 80 км/год на 2,9 м за рахунок більш швидкого спрацьовування, попутно покращилась і інформативність приводу. Завдяки впровадженню циліндра зчеплення Sachs зусилля на педалі знизилося з 18 до 10 кг.

   

   Бачок для гідросистем гальм і зчеплення загальний - бошівською, з двома незалежними порожнинами. Повністю оновився рульовий механізм - його тепер разом з насосом і бачком гідропідсилювача, шлангами і рульовим валом постачає ZF, тому власники забудуть раз і назавжди про проблему люфтящіх карданів.

     Практично заново була проведена настройка підвіски, причому до цієї роботи залучалися фахівці Sachs, які розробили нові амортизатори. Результат - поліпшення характеристик керованості і підвищення плавності ходу.



   Автомобіль «Газелей-Бізнес» комплектується модернізованим 2,9-літровим двигуном УМЗ-4216 (106 к.с.). Цей мотор теж пережив ряд доробок. Так, був змінений модуль запалення, встановлений безпосередньо на блок циліндрів. Дроти свічок тепер силіконові, а самі свічки поставляє Brisk або Bosch: у комплексі з акумулятором збільшеної місткості (66 Ач) це має поліпшити пускові якості двигуна в холоди.

     Іншою відомою проблемою «Газелей» була схильність до перегріву в спеку; для боротьби з цьому фактором, двигун отримав 11-лопатевої вентилятор збільшеної продуктивності і японський дворядний радіатор TRM. Для зменшення рівня вібрацій штатні подушки кріплення двигуна замінили деталями фірми «Anvis». Поршневі кільця - теж імпортні. Поліпшені ущільнюючі матеріали і сучасні хомути - самоподжімающіеся і гвинтові від фірми «Norma», впораються з хронічними течами технологічних рідин.

 

     Завдяки застосуванню модернізованого демпфера і зчеплення Sachs практично зведені нанівець характерні перш ривки при рушанні. Коробка передач отримала вже згадувані вище німецькі синхронізатори Hoerbiger, підшипники SKF і доопрацьований важіль КПП: як результат - зусилля при перемиканнях знизилися майже на 40%. Турецький карданний вал з необслуговуваними хрестовинами дозволив зменшити рівень вібрацій і спростити техобслуговування. Нарешті, в задньому мосту - для зниження рівня шуму шестерні головної пари відтепер піддаються додатковій шліфовці, а в цілях боротьби з підтіканням масла в ньому стали застосовувати відбивач нової конструкції і чеські сальники Rubena.

     Над інтер'єром нової «ГАЗелі» теж добре попрацювали. Панель приладів - від німецької компанії «EDAG». У ній - три містких закриваються бардачка і три підсклянники, електронний блок управління кліматом і штатна магнітола Blaupunkt. Система опалення і вентиляції отримала тихий багатоступінчастий вентилятор, режим рециркуляції і функцію швидкого відтавання вітрового скла. Кермо автомобіля - теж новий, 4-шпицевий з підрульовими перемикачами.

 

     Клавіші керування магнітолою у «ГАЗель-Бізнес» тепер продубльовані на кермі, а кнопка включення звукового сигналу перемістилася на маточину керма.

Дзеркала заднього виду тепер мають електрорегулювання і обігрів. Салонні крісла мікроавтобусів «ГАЗель-Бізнес» обладнані двоточковим ременями безпеки.


   В екстер'єрі нового автомобіля змін небагато - у автомобіля з'явився новий передній бампер, об'єднаний в один модуль з гратами радіатора. Він випускається фірмою «Magna».

 

   Що це дало? Як ми вже відзначали, автомобіль став надійніше, комфортніше і легше в управлінні. Крім того, підвищилася безпека, стійкість на дорозі, оглядовість в погану погоду.

   

   Покупці оцінять і зниження експлуатаційних витрат на 10%. Міжсервісний інтервал тепер становить 15 тис. км, витрата палива став нижче на 5%, а з заводським газовим обладнанням італійської фірми OMVL і витрати знизяться і зовсім на 40%. Гарантія на автомобіль була збільшена до 100 тис. км.

      Як роблять «ГАЗель-Бізнес»
 У рамках проекту «ГАЗель-Бізнес» корекції піддали і технологію виробництва. Тепер з конвеєра регулярно знімають по 2 автомобілі і віддають їх на аудит якості. AUTO-Consulting побував у лабораторії аудиту, де спеціальний експерт оцінює автомобілі з точки зору споживача, ретельно фіксуючи всі відхилення. Таку методику ГАЗ запозичив у GM, а головного аудитора зманили з «GM-АвтоВАЗ».


     Його завдання виявити всі дефекти, оцінити їх системність і вчасно «просурмити тривогу». Якщо несправність критична - повернуть всю партію автомобілів, якщо це відколи фарби - поміняють технологію збирання. Якщо проблеми в комплектуючих - змінять постачальника.

   У складальному цеху автозаводу також багато змін. Під час новорічних канікул тут затіяли масштабну перебудову. Тепер кузова з фарбування надходять прямо на збірку через «прорубані» вікно між цехами.

     Дільниця складання кабін, який раніше був в іншому приміщенні, розмістили паралельно основному конвеєру, на місці колишньої нитки збірки «Соболів». Така раціоналізація фактично нічого не коштувала заводу, зате економія вже в наявності.

   Керуючий директор автозаводу «ГАЗ» Леонід Долгов пишається, що роботи по перебудові вдалося провести в найкоротші терміни, фактично за час новорічних свят.

     Також у складальному цеху з'явилася камера перевірки авто на герметичність.

   Крім того, завод почав змінювати систему роботи з постачальниками. Якщо раніше служби планово-диспетчерського відділу повинні були передбачати склад запчастин і його зберігали на заводі, то зараз завод все більше переходить на роботу з постачальниками по система «компан'ї», а поставка ведеться фактично «з коліс».

     Такий принцип економить ресурси, немає необхідності декілька раз перекладати деталі, вони менше псуються і за їх збереження відповідає сам постачальник.

   Але така система хороша, коли навколо заводу є мережа виробників комплектуючих, а якщо потрібно везти здалеку, та ще взимку, та ще й у Росії?

   Імпортні комплектуючі відразу видно на конвеєрі. Вони приходять в хорошій упаковці, рівненько укладені.

     Леонід Долгов показує нам гальмівний циліндр Bosch і пропонує порівняти з колишнім, яким комплектують «ГАЗелі-Класик».

   Навколо конвеєра скрізь висять забавні плакати ще часів насильницького насадження «тойотовськой» ідеології «кайзен».

   «Кайзен» на ГАЗі не прижився - народ ще пам'ятає, що в Росії ініціатива карається. Якби газовского робочі перейнялися «тойотовськой» ідеологією, то «ГАЗель-Бізнес» з'явилася б ще в 2007-му, а в 2010-му була б уже «ГАЗель-3».

 

   Тепер у фаворі прагматична ідеологія GM, яку намагається прищепити Бо Андерсон. Але на Газе не забувають і ще радянську систему заохочення ударників виробництва.

      Майбутнє
 Вже в червні обіцяють представити «ГАЗель-Бізнес» з дизельним двигуном. Яким?
 У розробці два варіанти: китайський Cummins, або Mercedes-Benz. Так, так саме німецький мотор цілком може прописатися під капотом «ГАЗель-Бізнес», якщо вдасться домовитися за ціною. Китайський Cummins готові ставити хоч завтра, але на Газе дуже бояться знову прорахуватися з силовим агрегатом, як це вже було з австрійським мотором Stayr.

 

     На дворі вже 2010 рік, а у «ГАЗелі» як і раніше немає свого масового дизельного мотора. Обіцяють що буде, вже дуже скоро.

   Поки ж «ГАЗель-Бізнес» буде сходити з конвеєра з 2,9-літровими бензиновими двигунами УМЗ-4216. Про двигуни ЗМЗ на заводі вже забувають, принаймні, в проекті «ГАЗель-Бізнес» для нього вже немає місця. Зате завод погрожує на конвеєрі комплектувати автомобілі газовими установками.

     Модельний ряд «ГАЗель-Бізнес» буде повністю дублювати «лінійку» колишньої «ГАЗелі-Класик» і «Соболя». Зараз автомобілі упереміш випускають на одному і тому ж конвеєрі, але з кожним місяцем темп випуску «ГАЗель-Бізнес» буде наростати. До кінця року нібито колишня «ГАЗель» повинна припинити випускатися, але пам'ятаючи про проект «Економ», на Газе так далеко ще не загадують.

   У Росії ціна «ГАЗель-Бізнес» починається від 425 тис. руб. ($ 14100), що на 13% вище, ніж в аналогічної модифікації предшевственніци. ГАЗовци нас запевняють, що за такі гроші все одно не знайдеш альтернативи на ринку, тому в Росії продажі пішли непогано.
 

     В Україні про «ГАЗель-Бізнес» поки що не чули. Продажі стартують тільки 14 травня і почнуться в «День ГАЗу», який планує провести «Група компаній АЇС». Ціни поки остаточно ще не відомі, але ймовірно новинка стане дорожче на 20000 грн. і впритул підбереться до старих іномарок. Але на ГАЗі впевнені, що завдяки поліпшень і модернізації, покупцям робити на «ГАЗелі» бізнес стане ще вигідніше.

   Деталі. і фото AUTO-Consulting

   Київ-Нижній Новгород-Київ
 Редакція дякує Групу компаній «АІС» за допомогу в організації поїздки

 


Статьи похожей тематики:

  • Тест-драйв: Chevrolet Nubira / Lacetti - розумне рішення автомобільного пит ...
  • Renault відмовляється фінансувати АвтоВАЗ, але допоможе технологіями
  • Прем&
  • Як треба їздити взимку. Поради фахівця
  • Тест-драйв Opel Astra J. Flex-авто
  • В Україні презентували новий IVECO Stralis
  • Тест-драйв: Принципова дуель. Toyota Avensis & Opel Vectra
  • «Китайці» виходять на новий етап. Огляд новинок минулих двох виставок
  • На автосалоні в Женеві бьлі представлені нові Toyota RAV4 і Yaris
  • Тест-драйв: Chery Elara vs Chevrolet Lacetti
  • Як роблять IVECO
  • Як роблять «ГАЗелі»
  • Огляд новинок мототехніки в Мілані та Парижі
  • Тест-драйв: УАЗ-23602 Cargo. Спадкоємець «пуголовка»
  • Заводи, де роблять Ваші машини. КримавтоГАЗ




  • Разделы сайта

    Добро пожаловать на сайт, посвященный автотематике, обзорам и другим темам, связанными с машинам. Мы публикуем автомобильные новости, советы и рекомендации по эксплуатации и ремонту, советы начинающим и опытным водителем, о том, как купить или продать автомобиль, все нюансы автокредитования и страховки автомобиля.