05-01-2011 | Изготовление автомобилей

Яким ЗАЗ підійшов до кризи

На Запорізькому автозаводі кореспондент AUTO-Consulting останній раз був в кінці 2004 року, коли тут урочисто запускали повномасштабне виробництво Lanos. З тих пір спливло вже чимало води, в країні було продано більше 1 млн. авто, Lanos став народним автомобілем не тільки в Україні, але і в сусідній Росії і вже трапився масштабна криза в автомобільному секторі, аналогів якому новітня історія ще не знала.
 І ось ми знову на ЗАЗі. У Запоріжжі вже усвідомили, що просто так ця криза не пройде і доведеться «битися» за кожен проданий автомобіль і «битися» з лідерами світового автопрому. Якщо раніше, взрощенний кредитними ресурсами, зростаючий небаченими темпами український ринок здавався таким неосяжним, то зараз він «здувся» як повітряна куля і став схожим на ринок почала 2000-х, коли народ ой як непросто брав Lanos. Але ЗАЗу щастило і прагматична політика «УкрАвто» дозволила заводу не тільки вижити, але і стати ключовим підприємством в осі Польща-Україна-Росія. Отже, подивимося яким ЗАЗ підійшов до кризи. Вже очевидно, що очікуванням швидкого виходу з кризи не судилося збутися. Україна швидше за інших європейських країн росла весь цей час, але з-за політичної кризи та економічної політики вона швидше за всіх і «здулася». У той час, коли в європейських країнах ще тішаться малими спадами, а хтось навіть радіє зростанню продажів, в Україні вже все ясно - цифри продажів фіксують -75-79%.
 У цьому є і свої плюси: наш автобізнес швидше за інших адаптується до нових реалій, а не буде битися в конвульсіях багато років. Це шокова терапія і її треба просто пережити.

 На ЗАЗі чітко розуміють, що розраховувати потрібно лише на себе. Тут вже давно зрозуміли, що не варто чекати коштів від держави на підтримку галузі, як ще чекають будівельники. Не буде компенсації кредитних ставок та пільгових позик, як у Росії. Немає і не передбачається інвестицій з боку іноземних партнерів. Залишився лише рідний український ринок, та ще експортні поставки до Росії і Єгипет.

 Ще немає чіткого розуміння хто прийде на зміну GM і чи захоче новий власник «дружити» з ЗАЗом як раніше. Якщо Lanos - це вже український автомобіль і він нікуди не дінеться, то що встане на конвеєр поруч з ним? У чому майбутнє заводу? Поки на конвеєрній стрічці упереміш з експортними Lanos рухається «Славута», а от «Таврії» у Запоріжжі вже не буде. Лінію зварювання вже демонтували і готують місце для обладнання під новий автомобіль. ??? На ЗАЗ воліють не розкривати його ім'я, але ясно, що це буде не GM-івської ліцензія.
 
ЗАЗ на стику епох

 З часів заводу «Комунар» (перш за ЗАЗ носив таке ім'я) підприємство успадкувало територію, будови і багато внутрішньої оснастки. Але нові господарі, спочатку Daewoo, потім «УкрАвто» за останнє десятиліття справно інвестували в ЗАЗ і зуміли створити досить сучасне підприємство, здатне гнучко випускати по повному циклу автомобілі. У Запоріжжі не тільки штампують кузовні деталі, фарбують і збирають автомобілі, а й виробляють цілий ряд комплектуючих.

 Як відзначає Олег Папашев це не зовсім правильно з точки зору організації бізнесу, і світові виробники вже давно практикують закупівлю на стороні у постачальників, але ЗАЗу доводиться все робити самому. Постачальників світового рівня в Україні майже немає, а закуповувати комплектацію за кордоном - значить збільшувати валютні витрати, а часом і просто возити повітря (при закупівлі сидінь, панелей приладів іт.п). У підсумку, ЗАЗ зберігся як унікальне майже самодостатнє підприємство.

 У плюсах підприємства ще й дилерська мережа, яку також повністю контролює «УкрАвто». Така замкнутий ланцюжок дозволяє не випускати прибуток на жодному етапі в поза, акумулюючи кошти для поточних потреб.

  Пресове виробництво

 Штампового виробництво на ЗАЗі завжди було приводом для гордості. В останні роки ЗАЗ закупив нову лінію AIDA, купив новий прес макетної витяжки Fagor і змонтував лінію з шестіосевих роботів ABB. У результаті на одній нитці повністю відмовилися від небезпечного ручної праці, і всі операції доручили роботам. Зріс і темп штампування до 48 деталей за годину. Запущені і 4 нових механічних преси на 200 т. Ввели в експлуатацію комплекс з розкрою рулонного металу AIDA, а також лінію з 5 пресів даної фірми. Загальні інвестиції ЗАЗу в штампового виробництво склали 225,5 млн. гривень. Це дозволило збільшити асортимент штамповок. Освоєно виробництво всіх без винятку деталей кузова для Lanos моделей Т-100, Т-150.
 Завдяки унікальній технології, пресове виробництво готове до виробництва будь-якої моделі автомобілів А, В, С і Е-класів. Час переналагодження деталей скорочено до 20 хвилин. Загальна продуктивність даного цеху відповідає 160 тис. кузовів в рік.

Зварювальне виробництво

 Під час нашого візиту в зварювальному виробництві велися роботи на ділянці Lanos. Все обладнання сюди прибуло з польського заводу FSO, де виробництво даної моделі припинено. Лінія зварювання напівавтоматична, точно така ж як була на FSO. Вона здатна випускати по 15 кузовів год.

 Автоматичний зварювальний комплекс для «Таврії» вже демонтували, залишивши лише окремі елементи, які підходять для нових цілей заводу. Також поки зберегли і лінію для зварювання «Славути».

На звільнене місце ЗАЗ готується встановити нове обладнання для зварювання ... Втім, завод поки не розкриває який автомобіль стане на виробництво поруч з Lanos, але до його приходу у виробничу гаму вже готуються.

  Цех пластмасових виробів

 На ЗАЗі грунтовно модернізували виробництво пластмасових виробів. Закуплено 32 нових термопластавтоматів, лінія Eisenmann за забарвленням таких виробів. Повний цикл робіт забарвлень забезпечують агрегат підготовки, три фарбувальні камери, камери сушіння, а також робот газополум'яної обробки.  При наявності штампів, ЗАЗ готовий випускати бампери і оперення для будь-якого автомобіля.

  фарбувальне виробництво

 Малярка визначає потужність підприємства. На ЗАЗі зараз дві лінії забарвлення. Загальна продуктивність - близько 170 тис. кузовів в рік. Одну з них укомплектували 9-ма новими роботами, що виробляють забарвлення обертається форсункою в електростатичному полі. Така технологія дозволяє підвищити якість забарвлення і знизити її втрати (економія до 25%).

 Ділянка підготовки кузовів на ЗАЗі і так був сучасний. Кузов, пройшовши попередню підготовку, повністю занурюється в емульсію, що забезпечує антикорозійний підготовку на належному рівні. Після грунтовки, кузов відправляється в фарбувальну камеру, де роботи проводять забарвлення в 12 різних кольорів.

 Друга лінія забарвлення поки не зазнала змін, та й поточна ринкова ситуація не вимагає вже колишніх потужностей.

 На ЗАЗі підкреслюють, що «малярка» також повністю готова до виробництва ще одного нового авто.

  Збірка

 S-подібний головний конвеєр ЗАЗу також модернізували, з тим щоб приймати автомобілі С-класу. Зараз на ньому можна одночасно побачити і «Славуту" і ВАЗ-21099 та ЗАЗ Lanos. Комплектація конвеєра побудована за GM-івської принципом і система контролю якості також має багато спільного.

 Більшість операцій на конвеєрі виконують молоді дівчата, методично вмонтовуючи елементи в чіткій послідовності операцій.

Поряд з головним конвеєром розташовувалася лінія збірки Opel Astra Classic. Зараз про неї нагадують лише пересувні візки - виробництво зупинено і на заводі не змогли чітко відповісти про подальші перспективи цього авто.

 За технологією, ЗАЗ Lanos сходить з конвеєра з одним водійським сидінням і відправляється на лінію діагностики. Потім кожен автомобіль відправляється у пробний пробіг на 3 км і надходить до дільниці остаточної здачі. Тут усунуть виявлені зауваження, встановлять інші сидіння і готують авто до здачі замовнику.

 На цьому виробничий шлях автомобіля зроблено і він надходить на склад. Вся технологія на ЗАЗі вже налагоджена й не зазнала змін з моменту нашого останнього візиту. Завод став більш універсальним, готовим до виробництва різних автомобілів і, схоже, робить ставку на нових партнерів. Менеджмент називає це диверсифікацією ризиків, враховуючи стан GM, розумно мати та інших партнерів.

  Ключі від успіху «самостійного» ЗАЗу лежать в СНД

 Зараз ЗАЗ вже не розглядають як локальне українське підприємство. Програма експорту вже дуже істотна і включає Росію, і Єгипет. У 2009 році 20 тис. поставлять північному сусідові і 17 тис. до Африки. Обидва партнера лише купують українські Lanos, але збут ведуть самостійно. Інвестиції останніх 10 років (близько 2,4 млрд грн.) Дозволяють говорити про ЗАЗі, як про новий «гравця». Майбутнє заводу менеджмент бачить у самостійну політику на зовнішніх ринках. Вже в цьому році ЗАЗ почне продажу всього модельного ряду в Росії під своїм брендом («ЗАЗ») і через свою мережу. На черзі Казахстан, Білорусь та інші країни СНД. Є напрацювання по експорту в країни Азії, де непогано брали Daewoo Lanos.

 Вихід на зовнішні ринки, як самостійного «гравця», дозволить ЗАЗу чіткіше розуміти потенціал і можливості інших країн. Тепер він буде незалежний від модельної політики партнерів-дистриб'юторів. Керівництво «УкрАвто» відзначає, що саме самостійність, дозволяє ЗАЗу вибирати собі партнерів.

А запропонувати ЗАЗ сусіднім країнам зможе: ЗАЗ-1103 «Славута» - як найдоступніший автомобіль в СНД, пікап ЗАЗ-11055 «Таврія-пікап», також як найбільш доступний комерційний автомобіль, ЗАЗ Sens, ЗАЗ Lanos в кузові седан та хетчбек. Відзначимо, що весь модельний ряд вмістився у діапазон до $ 10000, у якому зараз «грає» тільки ВАЗ і Уз-Daewoo.

 На жаль, є у ЗАЗу і «слабка ланка» - це моторне виробництво. Будівництво нового заводу з «нуля» - це сотні мільйонів інвестицій. Модельний ряд двигунів з Мелітополя покриває лише «Славуту» і Sens, а для серйозної політики на зовнішніх ринках ЗАЗу потрібен новий двигун. Співпраця з румунським заводом Daewoo закінчиться в червні 2009 року (цими двигунами комплектувалися Lanos і Aveo), а це означає, що завод залишився без мотора. Локально, проблему вирішили поставками силових агрегатів з Кореї. Були експерименти і з 1,3-літровим двигуном Chery, але це лише тимчасові рішення. Зараз є шанс отримати на виробництво чи складання новий сучасний двигун, але про конфігурації співробітництва поки на ЗАЗі вважають за краще не говорити.

   Як бачимо, у ЗАЗу в кризові часи є перспективи зберегти виробництво і навіть наростити присутність у країнах СНД. Завод скоротив виробництво, але продовжує працювати в 1 зміну. Зараз активно опрацьовується питання «завантаження» заводу ще однією новою моделлю, з географією поставок на ринки СНД.

 Деталі. AUTO-Consulting  

На який автомобіль ЗАЗ робить наступну ставку


Статьи похожей тематики:

  • Як роблять польський Daewoo Lanos
  • Тест-драйв Opel Astra J. Flex-авто
  • Як роблять запорізький ZAZ Lanos
  • Як роблять Chery
  • Прем&
  • Тест-драйв: Chevrolet Aveo проти Daewoo Lanos
  • Заводи, де роблять Ваші машини. Якість на ЗАЗі - це реально
  • Як роблять IVECO
  • Як роблять KIA в Словаччині. Репортаж із заводу
  • Заводи, де роблять Ваші машини. КримавтоГАЗ
  • «Китайці» виходять на новий етап. Огляд новинок минулих двох виставок
  • Як роблять Great Wall. Репортаж із заводу легкових автомобілів
  • Новинки китайського автопрому. Що показали на Пекінському автосалоні
  • В Україні випустили першу за всю історію іномарку. У Запоріжжі провели піло ...
  • Тест-драйв: Nissan Almera Classic vs Chevrolet Lacetti




  • Разделы сайта

    Добро пожаловать на сайт, посвященный автотематике, обзорам и другим темам, связанными с машинам. Мы публикуем автомобильные новости, советы и рекомендации по эксплуатации и ремонту, советы начинающим и опытным водителем, о том, как купить или продать автомобиль, все нюансы автокредитования и страховки автомобиля.