05-01-2011 | Автобусы
Ринок автобусів в Україну. Огляд новинок 2004 року Російський ринок автобусів. Огляд новинок У Москві показали міській Богдан Російський ринок автобусів. Огляд новинок 2004 року Український ринок автобусів трансформується. Огляд новинок на TIR 2008 ЛАЗ "вдарив" автопробігом по російському бездоріжжю Прем& КАМАЗ тисне тягачами та автобусами У Київській міськадміністрації киплять пристрасті навколо закупівлі партії ... ПАЗ має намір активізувати продажі в Україну АВРОРА Новинки китайського автопрому. Що показали на Пекінському автосалоні «Китайці» виходять на новий етап. Огляд новинок минулих двох виставок ПАЗ вивів на український ринок дві нові моделі. ЛІАЗ повертається Московське Мотор-Шоу-2005. Росіяни мають намір вистояти Бориспільський автозавод змусив з собою рахуватися
МИМС-2002: Ринок автобусів активізувався
На Московському автосалоні МИМС-2002 автобусна експозиція була найбільш насиченою. Свої новинки представили виробники не тільки Росії, але й країн СНД, а також багато західних компаній. Досить сказати, що нових експонатів тут було не менше, ніж на пристойній західній виставці. Спробуємо проаналізувати ситуацію на автобусному ринку.
Російський ринок
Малий клас
У сегменті автобусів малого класу найяскравішою новинкою МИМС-2002 став український «Богдан» А091 у виконанні для маршрутних перевезень.
Дебют у Москві малих міських автобусів А091 пройшов «на ура». Російські замовники були здивовані настільки вигідним ціновою пропозицією українського автобуса. Так, у Москві маршрутний «Богдан» А091 був заявлений за ціною $ 27000. Враховуючи, що дана модель виконана на шасі Isuzu і має високий ресурс до капітального ремонту, така ціна може дозволити «Черкаський автобус» розвернутися і на російському ринку.
На користь українському автобусу і його технічні характеристики. Так, при довжині 7205 мм він має пасажировмісність 50 чоловік і дві автоматичні двері.
«Черкаський автобус» представив у Москві і туристичний варіант «Богдана» А091.1 на 24 місця, оснащений кондиціонером і відіосістемой.
У секторі російського малого класу найбільш вагомі позиції має ПАЗ, який пропонує на ринок кілька модифікацій своєї базової моделі ПАЗ-3205. Однак, в маршрутному виконанні «ПАЗик» не настільки зручний, з-за високого підлоги салону, хоча і має пасажиромісткістю 42 чол. На руку пазу грає і його ціна $ 11250. На сьогоднішній день ПАЗ-32051 - найдешевша пропозиція на ринку.
ПАЗ сьогодні представлений практично у всіх нішах малого класу: маршрутні, приміські, шкільні, туристичні. Однак самі стійкі позиції в ПАЗа в сегменті приміських та маршрутних машин.
До речі, на МИМС-2002 було остаточно оголошена стратегія холдингу «РусПромАвто» щодо автобусних заводів. Кожен буде робити тільки свій сегмент машин. Доля ПАЗа - тільки автобуси малого класу, а виробництво «Автори» буде зосереджено на КАВЗ. Згорнута і програма з випуску міських автобусів ПАЗ-5272 на камазівські шасі. Тепер, тільки ПАЗики.
Російський виробник - КАВЗ, представлений в малому класі приміськими моделями КАВЗ-3976 ($ 9000), попит на які потроху знижується. У сегменті маршрутних «малят» КАВЗ має модель КАВЗ-3244 ($ 13125) пасажиромісткістю 22-29 чол, яка має зовнішність Зіловского «Бичка» і так і не отримала широкого розповсюдження.
КАВЗ намагався втиснутися і в сектор туристичних автобусів малого класу, за рахунок моделі КАВЗ-32521, оснащеної комфортабельним салоном, але рішення керівництво «РусПромАвто» визначило для нього інший сектор ринку. Відтепер доля КАВЗ - середній клас: автобуси «Аврора» і КАВЗ-39765 (подовжені капотний КАВЗ-3976).
Ще один потужний гравець на російському ринку малих автобусів - ЗІЛ, сьогодні переживає не кращі часи. Тим не менш, ЗІЛ представлений у всіх сегментах малого класу: маршрутні, приміські, шкільні, спеціальні та туристичні моделі. Базова модель ЗІЛ-32500 має 22 місця для сидіння. Існують модифікації з пасажиромісткістю від 9 до 25 місць.
Останні розробки ЗІЛа направлені для входження в сегмент комфортабельних туристичних моделей. Так, ЗІЛ-32500R-Lux оснащений дизелем Renault (136 к.с.), АБС, кондиціонером, тонованими стеклами і т.д.
Серед іноземних компаній, на російському ринку найбільш активну позицію в малому класі займає Hyundai. На диво, продаж корейських автобусів Country вселяють певний оптимізм. Так, існують версії на 15, 16 і 25 пасажиромісць.
Відзначимо, що на російському ринку також присутні турецькі автобуси Otoyol і Isuzu Torquise.
Середній клас
У сегменті автобусів середнього класу на російському ринку найбільш активну позицію займає ЛАЗ. До недавнього часу основну частину продажів в цьому класі для ЛАЗу забезпечували моделі ЛАЗ-695 з дизельним і бензиновим двигуном. Однак у червні 2002 року випуск даних автобусів у Львові припинений і буде переданий на Дніпродзержинський авторемонтний завод. Тепер, ЛАЗ просуває на російський ринок модель А1414, пасажиромісткістю 66 чол (39 сидінь) - $ 37000. Цей автобус може мати як салон з м'якими сидіннями, так і стандартну комплектацію. Зараз ЛАЗ активно модернізує свої моделі, зокрема, на МИМС-2002 ЛАЗ-1414 був обладнаний кондиціонером, вклеєними тонованим склом і салоном підвищеної комфортності.
На прес-конференції в Москві, Голова Правління ВАТ «ЛАЗ» Юрій Сорокін повідомив, що нова команда повністю скасувала всі бартерні схеми поставок комплектуючих на завод, що дозволило знизити вартість закупівель до 20%. Вивільнені кошти спрямовуються на закупівлю кращих європейських комплектуючих і модернізацію виробництва. Інвестиції у виробництво склали $ 3,5 млн.
У середньому класі на російському ринку представлені також моделі КАВЗ-39765 (подовжений капотник 3976) пасажиромісткістю 28 місць, який використовується для приміських перевезень ($ 10000).
Основний автобус у середньому класі російського виробництва є ПАЗ-4230 «Аврора», виробництво якого передано на КАВЗ. «Аврора» має кілька варіантів виконання: для приміських, міжміських і туристичних маршрутів, існує також і спрощена її версія. Найдешевший ПАЗ-4230 «Аврора» з мінським дизелем Д-245.9 і місткістю 32 пасажири, має вартість - $ 25000. Більше дорогі версії потягнуть уже на всі $ 32000.
Серед інших моделей середнього класу на російському ринку в туристичному сегменті представлений ГолАЗ з моделлю 4244, базіруещейся на шасі Daewoo-Avia і вартістю $ 36000 і ряд моделей Irarus, Karosa, MAN, чиї ціни не дозволяють їм одержати широке поширення.
Інша справа міжмісько ЛАЗ-42078 соімостью $ 48000 і пасажиромісткістю 39 осіб. На МИМС-2002 ЛАЗ представив автобус 42078 з двигуном ЯМЗ-236А, що працює за газодизельним циклу. У результаті, стандартний ЯМЗ вдалося «вписати» в норми Євро-2, що є на сьогодні найкращим рішенням для досягнення екологічних стандартів у СНД. Крім того, ЛАЗ-42078 обладнають кондиціонером, вклеєними і тонованими стеклами, м'яким салоном підвищеної комфортності.
Міські автобуси
Цей сегмент російського ринку є найбільш ласим шматком для всіх виробників. Отже, що ж нового було представлено в цьому сегменті на МИМС-2002.
Львівський автобусний завод показав дві моделі: ЛАЗ-52528 та «гармошку» ЛАЗ А291. Обидві моделі були укомплектовані панорамним лобовим склом, скляними дверима, зниженими сходинками. Також, львівські автобуси оснащуються вклеєними стеклами. Вартість міського ЛАЗ-52528 з двигуном ЯМЗ-236 (230 к.с.), АБС, заднім мостом RABA, нагрівником WEBASTO і пасажиромісткістю 97 осіб - $ 55000.
«Гармошка» ЛАЗ А291 може перевозити до 250 пасажирів.
Найбільш масовим автобусом російського виробництва є ЛіАЗ-5256, місткістю 117 чоловік. У залежності від комплектації ЛіАЗ-5256 коштує $ 51000-58000, притому в комплектації близькою до ЛАЗ-52528 Лікінський автобус потягне на всі $ 58000.
Ще одним потужним гравцем на автобусному ринку Росії є білоруська АМАЗ, який пропонує міські автобуси МАЗ-103, МАЗ-104 і «гармошку» МАЗ-105. В залежності від виконання автобуси МАЗ можуть перевозити від 100 до 190 пасажирів. Вартість їх у Росії значно вище, ніж ЛАЗів і ЛіАЗ.
Останнім часом на ринку міських автобусів активізувався і КАМАЗ, вірніше його підконтрольне підприємство НефАЗ.
КАМАЗ спеціально став випускати автобусні шасі 5297 для комплектації автобусних виробництв. Представлений на виставці НЕФАЗ-5299, відрізнявся від колишніх Нефтекамські автобусів більш сучасним дизайном і «арктичним» виконанням. Пасажиромісткість - 82 чол. Зауважимо, що НЕФАЗ, що випускав раніше тільки самоскиди і спецтехніку, почав процвітати в автобусному виробництві. КАМАЗ також докладає зусиль до модернізації НЕФАЗ. Мета даного консорціуму ясна - вийти на ринок автобусів і тим самим збільшити збут камазівські шасі.
У Набережних Челнах намагалися налагодити постачання шасі і на ПАЗ, для виробництва міських автобусів, але доля цього альянсу, по всій видимості, буде не самою вдалою. Рішенням Холдингу «РусПромАвто», ПАЗ буде випускати тільки автобуси малого класу. Міські машини - прерогатива тільки ЛІАЗ. У цій ситуації закуповувати шасі у КАМАЗу начебто як і немає чого. З цієї причини, головна надія у КАМАЗу тільки на власний НЕФАЗ.
Заявив про свої претензії на російський ринок міських автобусів і концерн «Укрпромінвест», який привіз до «білокам'яної» новітній міський автобус середнього класу «Богдан» А 144 пасажиромісткістю 80 чол.
Проект «Богдан» А 144 вдає із себе сімейство автобусів, побудованих на шасі Isuzu, в гаммі якого будуть міські, приміські та міжміські автобуси. Як і малий автобус «Богдан» А 091, його «старший брат» «Богдан» А 144, був розроблений в «Укравтобуспрому» (м. Львів) на замовлення концерну «Укрпромінвест». З 2002 року А144 буде проводитися на АТ «Черкаський автобус».
Сімейство автобусів А144 передбачає 2 різновиди кузовів. Перша, з рівнем підлоги 610 мм і однією сходинкою, призначена для комплектації 3-дверних міських і приміських автобусів. Друга, з високим підлогою до 1080 мм і багажним відсіком 5-6,5 м3 - призначена для міжміських версій.
Модель А144 адаптована під встановлення широкого ряду сучасних двигунів: Cummins, Isuzu, Deutz, Caterpillar, MAN, ЯМЗ і ММЗ. По всій видимості, базовим буде двигун Isuzu6HH1S потужністю 200 к.с., агрегатований з механічною КПП Isuzu. Задній міст також буде встановлюватися японської фірми. Серед інновацій відзначимо систему гальм з АБС.
«Богдан» А144 має довжину 9500 мм, три автоматичні двері і здатний перевозити 80 пасажирів. Кількість сидячих мет в салоні - 31.Показательно, що новий автобус має висоту підлоги близько 600 мм, що значно полегшує посадку в салон.
На «Мотор Шоу 2002» був представлений перший зразок, у спрощеній комплектації. За словами представника «Укравтобуспрому», вартість такого автобуса складе близько $ 42000.
Крім українців, великі види на ринок Росії мають і шведи, які відкрили у Санкт-Петербурзі завод по збірці міських автобусів Scania. Інтерес до шведських автобусів в Росії є, тим не менш виробнича програма на найближчий рік невелика - близько 100 машин. Тим не менш, Scania просуває свої технології в Росію не тільки за допомогою готових автобусів. Так, Scania і «Волжанин» підписали договір про поставку «Волжському автобусному виробництва» 20 шасі Scania. На базі цих шасі будуть створені 15-метрові міські автобуси «Волжанин» і поставлені у Волгоградську область. Таким чином Scania розгортає атаку на автобусний ринок як за допомогою готових автобусів російського складання, так і за допомогою постачання шасі.
Серед інших російських виробників, слід зазначити Мічурінський завод, якому вдалося освоїти випуск власних автобусів Марза-5277 місткістю 88-111 пасажирів. Показово, що Марза не тільки самостійно випускає кілька модифікацій автобусів, але і організував автоскладальне виробництво своїх машин у Красноярську.
Комплектація марза досить стандартна, двигун ЯМЗ-236НЕ, коробка передач-ЯМЗ. Тим не менше, «мічурінці» досягли успіху і зараз освоюють виробництво ще однієї моделі автобуса, місткістю 120 чол.
Хотілося також відзначити постійний інтерес до російського ринку з боку Ikarus і Karosa. Наприклад, Ikarus пропонує на цьому ринку свої спрощені моделі Ikarus C63, С80 місткістю 111-151 чоловік. По суті, це давно відомі автобуси «200»-ї серії, які угорці пропонують, щоб залишитися конкурентоспроможними на російському ринку.
Позиції західноєвропейських компаній в Росії, особливо в сегменті міських машин, успішними назвати не можна. Далі за всіх в цьому відношенні просунулася тільки Scania, яка пішла на організацію складання своїх автобусів у Росії.
Міжміські і Туристичні автобуси
Цей сегмент російського ринку повністю охоплений іноземними компаніями. Якщо автобуси топ-класу поставляють Західноєвропейці: Setra, Volvo, MAN, EvoBUS, Neoplan, Scania-Irizar, то машини простіше вудить в Росію з Кореї (Hyundai AeroExpress), Угорщини (Ikarus) та Чехії (Karosa).
На цю частину російського ринку претендують білоруський АМАЗ, з моделлю МАЗ-152 і частково український ЛАЗ-52078. Останній є самим дешевим пропозицією на російському ринку, при ціні $ 55000. За ці гроші споживач отримає 47-місцеву модель, оснащену двигуном ЯМЗ-236 (230 к.с.), тонованими стеклами з нагрівником WEBASTO. Всі інші опції потрібно дозамовляти.
У холдингу «Руспромавто» була ідея організувати випуск міжміського моделі автобуса SlovBus за ціною близько $ 100000, але від неї вчасно відмовилися. У першу чергу з причини маловідомість даної марки.
Фактично, виробництво комфортабельних міжміських автобусів у Росії присутній тільки лише на підприємстві «Волжанин», де випускають у невеликих кількостях моделі, оснащені двигунами МАN, мостами Raba, кондиціонерами, відеосистемами, біотуалетами та іншими обов'язковими атрибутами розкішних автобусів.
Очікується, що незабаром, проект муждугороднего автобуса освоять і на підприємстві холдингу «РусПромАвто», швидше за все це буде ГолАЗ.
Львівський автозавод у грудні покаже півтораповерховий автобус топ-класу, оснащений двигуном і мостами Raba. За словами Голови Правління ВАТ «ЛАЗ» Юрія Сорокіна, вартість цього автобуса складе $ 85000 в базовій комплектації. Якщо це відбудеться, то ЛАЗ і в топ-класі буде мати кращу пропозицію на російському ринку.
Перспективи
Найбільш перспективним для Російського ринку є сегмент 15-метрових 3-вісних міських автобусів. При незначному подорожчанні, в порівнянні з 2-оснимі моделями, 15-метрові автобуси перевозять майже 150 пасажирів, лише трохи поступаючись «гармошкам» (180-200). Питання ціни, залишається для Росії найбільш важливим, тому даний сегмент ринку представляється перспективним у найближчі 2-5 років. Міська влада, проводячи тендери, напевно будуть віддавати переваги 15-метровим машинам.
На сьогоднішній день 15-метрові автобуси у своєму арсеналі має тільки «Волжанин» і АМАЗ (МАЗ-107 ціна $ 110 тис.). «Волжанин» підписав угоду зі Scania на поставку шасі для будівництва подібних машин, а МАЗ освоїв 3-вісний автобус власними силами і готовий комплектувати його будь-якими двигунами.
Про розробку 15-метрового автобуса повідомив у Москві та Юрій Сорокін, позначивши, що така машина буде у ЛАЗу в 2003 році. Крім того, 3-вісний автобус буде й у гамі «Богданів» нового сімейства А144, так само як і туристичний варіант.
Поки мовчать про 15-метровому автобусі в «Руспромавто», що дає шанс українським виробникам вчасно зайняти цю нішу і розгорнути масові продажі. Якщо ...
Деталі. "AUTO-Consulting"
Малий клас
У сегменті автобусів малого класу найяскравішою новинкою МИМС-2002 став український «Богдан» А091 у виконанні для маршрутних перевезень.
Дебют у Москві малих міських автобусів А091 пройшов «на ура». Російські замовники були здивовані настільки вигідним ціновою пропозицією українського автобуса. Так, у Москві маршрутний «Богдан» А091 був заявлений за ціною $ 27000. Враховуючи, що дана модель виконана на шасі Isuzu і має високий ресурс до капітального ремонту, така ціна може дозволити «Черкаський автобус» розвернутися і на російському ринку.
На користь українському автобусу і його технічні характеристики. Так, при довжині 7205 мм він має пасажировмісність 50 чоловік і дві автоматичні двері.
«Черкаський автобус» представив у Москві і туристичний варіант «Богдана» А091.1 на 24 місця, оснащений кондиціонером і відіосістемой.
У секторі російського малого класу найбільш вагомі позиції має ПАЗ, який пропонує на ринок кілька модифікацій своєї базової моделі ПАЗ-3205. Однак, в маршрутному виконанні «ПАЗик» не настільки зручний, з-за високого підлоги салону, хоча і має пасажиромісткістю 42 чол. На руку пазу грає і його ціна $ 11250. На сьогоднішній день ПАЗ-32051 - найдешевша пропозиція на ринку.
ПАЗ сьогодні представлений практично у всіх нішах малого класу: маршрутні, приміські, шкільні, туристичні. Однак самі стійкі позиції в ПАЗа в сегменті приміських та маршрутних машин.
До речі, на МИМС-2002 було остаточно оголошена стратегія холдингу «РусПромАвто» щодо автобусних заводів. Кожен буде робити тільки свій сегмент машин. Доля ПАЗа - тільки автобуси малого класу, а виробництво «Автори» буде зосереджено на КАВЗ. Згорнута і програма з випуску міських автобусів ПАЗ-5272 на камазівські шасі. Тепер, тільки ПАЗики.
Російський виробник - КАВЗ, представлений в малому класі приміськими моделями КАВЗ-3976 ($ 9000), попит на які потроху знижується. У сегменті маршрутних «малят» КАВЗ має модель КАВЗ-3244 ($ 13125) пасажиромісткістю 22-29 чол, яка має зовнішність Зіловского «Бичка» і так і не отримала широкого розповсюдження.
КАВЗ намагався втиснутися і в сектор туристичних автобусів малого класу, за рахунок моделі КАВЗ-32521, оснащеної комфортабельним салоном, але рішення керівництво «РусПромАвто» визначило для нього інший сектор ринку. Відтепер доля КАВЗ - середній клас: автобуси «Аврора» і КАВЗ-39765 (подовжені капотний КАВЗ-3976).
Ще один потужний гравець на російському ринку малих автобусів - ЗІЛ, сьогодні переживає не кращі часи. Тим не менш, ЗІЛ представлений у всіх сегментах малого класу: маршрутні, приміські, шкільні, спеціальні та туристичні моделі. Базова модель ЗІЛ-32500 має 22 місця для сидіння. Існують модифікації з пасажиромісткістю від 9 до 25 місць.
Останні розробки ЗІЛа направлені для входження в сегмент комфортабельних туристичних моделей. Так, ЗІЛ-32500R-Lux оснащений дизелем Renault (136 к.с.), АБС, кондиціонером, тонованими стеклами і т.д.
Серед іноземних компаній, на російському ринку найбільш активну позицію в малому класі займає Hyundai. На диво, продаж корейських автобусів Country вселяють певний оптимізм. Так, існують версії на 15, 16 і 25 пасажиромісць.
Відзначимо, що на російському ринку також присутні турецькі автобуси Otoyol і Isuzu Torquise.
Середній клас
У сегменті автобусів середнього класу на російському ринку найбільш активну позицію займає ЛАЗ. До недавнього часу основну частину продажів в цьому класі для ЛАЗу забезпечували моделі ЛАЗ-695 з дизельним і бензиновим двигуном. Однак у червні 2002 року випуск даних автобусів у Львові припинений і буде переданий на Дніпродзержинський авторемонтний завод. Тепер, ЛАЗ просуває на російський ринок модель А1414, пасажиромісткістю 66 чол (39 сидінь) - $ 37000. Цей автобус може мати як салон з м'якими сидіннями, так і стандартну комплектацію. Зараз ЛАЗ активно модернізує свої моделі, зокрема, на МИМС-2002 ЛАЗ-1414 був обладнаний кондиціонером, вклеєними тонованим склом і салоном підвищеної комфортності.
На прес-конференції в Москві, Голова Правління ВАТ «ЛАЗ» Юрій Сорокін повідомив, що нова команда повністю скасувала всі бартерні схеми поставок комплектуючих на завод, що дозволило знизити вартість закупівель до 20%. Вивільнені кошти спрямовуються на закупівлю кращих європейських комплектуючих і модернізацію виробництва. Інвестиції у виробництво склали $ 3,5 млн.
У середньому класі на російському ринку представлені також моделі КАВЗ-39765 (подовжений капотник 3976) пасажиромісткістю 28 місць, який використовується для приміських перевезень ($ 10000).
Основний автобус у середньому класі російського виробництва є ПАЗ-4230 «Аврора», виробництво якого передано на КАВЗ. «Аврора» має кілька варіантів виконання: для приміських, міжміських і туристичних маршрутів, існує також і спрощена її версія. Найдешевший ПАЗ-4230 «Аврора» з мінським дизелем Д-245.9 і місткістю 32 пасажири, має вартість - $ 25000. Більше дорогі версії потягнуть уже на всі $ 32000.
Серед інших моделей середнього класу на російському ринку в туристичному сегменті представлений ГолАЗ з моделлю 4244, базіруещейся на шасі Daewoo-Avia і вартістю $ 36000 і ряд моделей Irarus, Karosa, MAN, чиї ціни не дозволяють їм одержати широке поширення.
Інша справа міжмісько ЛАЗ-42078 соімостью $ 48000 і пасажиромісткістю 39 осіб. На МИМС-2002 ЛАЗ представив автобус 42078 з двигуном ЯМЗ-236А, що працює за газодизельним циклу. У результаті, стандартний ЯМЗ вдалося «вписати» в норми Євро-2, що є на сьогодні найкращим рішенням для досягнення екологічних стандартів у СНД. Крім того, ЛАЗ-42078 обладнають кондиціонером, вклеєними і тонованими стеклами, м'яким салоном підвищеної комфортності.
Міські автобуси
Цей сегмент російського ринку є найбільш ласим шматком для всіх виробників. Отже, що ж нового було представлено в цьому сегменті на МИМС-2002.
Львівський автобусний завод показав дві моделі: ЛАЗ-52528 та «гармошку» ЛАЗ А291. Обидві моделі були укомплектовані панорамним лобовим склом, скляними дверима, зниженими сходинками. Також, львівські автобуси оснащуються вклеєними стеклами. Вартість міського ЛАЗ-52528 з двигуном ЯМЗ-236 (230 к.с.), АБС, заднім мостом RABA, нагрівником WEBASTO і пасажиромісткістю 97 осіб - $ 55000.
«Гармошка» ЛАЗ А291 може перевозити до 250 пасажирів.
Найбільш масовим автобусом російського виробництва є ЛіАЗ-5256, місткістю 117 чоловік. У залежності від комплектації ЛіАЗ-5256 коштує $ 51000-58000, притому в комплектації близькою до ЛАЗ-52528 Лікінський автобус потягне на всі $ 58000.
Ще одним потужним гравцем на автобусному ринку Росії є білоруська АМАЗ, який пропонує міські автобуси МАЗ-103, МАЗ-104 і «гармошку» МАЗ-105. В залежності від виконання автобуси МАЗ можуть перевозити від 100 до 190 пасажирів. Вартість їх у Росії значно вище, ніж ЛАЗів і ЛіАЗ.
Останнім часом на ринку міських автобусів активізувався і КАМАЗ, вірніше його підконтрольне підприємство НефАЗ.
КАМАЗ спеціально став випускати автобусні шасі 5297 для комплектації автобусних виробництв. Представлений на виставці НЕФАЗ-5299, відрізнявся від колишніх Нефтекамські автобусів більш сучасним дизайном і «арктичним» виконанням. Пасажиромісткість - 82 чол. Зауважимо, що НЕФАЗ, що випускав раніше тільки самоскиди і спецтехніку, почав процвітати в автобусному виробництві. КАМАЗ також докладає зусиль до модернізації НЕФАЗ. Мета даного консорціуму ясна - вийти на ринок автобусів і тим самим збільшити збут камазівські шасі.
У Набережних Челнах намагалися налагодити постачання шасі і на ПАЗ, для виробництва міських автобусів, але доля цього альянсу, по всій видимості, буде не самою вдалою. Рішенням Холдингу «РусПромАвто», ПАЗ буде випускати тільки автобуси малого класу. Міські машини - прерогатива тільки ЛІАЗ. У цій ситуації закуповувати шасі у КАМАЗу начебто як і немає чого. З цієї причини, головна надія у КАМАЗу тільки на власний НЕФАЗ.
Заявив про свої претензії на російський ринок міських автобусів і концерн «Укрпромінвест», який привіз до «білокам'яної» новітній міський автобус середнього класу «Богдан» А 144 пасажиромісткістю 80 чол.
Проект «Богдан» А 144 вдає із себе сімейство автобусів, побудованих на шасі Isuzu, в гаммі якого будуть міські, приміські та міжміські автобуси. Як і малий автобус «Богдан» А 091, його «старший брат» «Богдан» А 144, був розроблений в «Укравтобуспрому» (м. Львів) на замовлення концерну «Укрпромінвест». З 2002 року А144 буде проводитися на АТ «Черкаський автобус».
Сімейство автобусів А144 передбачає 2 різновиди кузовів. Перша, з рівнем підлоги 610 мм і однією сходинкою, призначена для комплектації 3-дверних міських і приміських автобусів. Друга, з високим підлогою до 1080 мм і багажним відсіком 5-6,5 м3 - призначена для міжміських версій.
Модель А144 адаптована під встановлення широкого ряду сучасних двигунів: Cummins, Isuzu, Deutz, Caterpillar, MAN, ЯМЗ і ММЗ. По всій видимості, базовим буде двигун Isuzu6HH1S потужністю 200 к.с., агрегатований з механічною КПП Isuzu. Задній міст також буде встановлюватися японської фірми. Серед інновацій відзначимо систему гальм з АБС.
«Богдан» А144 має довжину 9500 мм, три автоматичні двері і здатний перевозити 80 пасажирів. Кількість сидячих мет в салоні - 31.Показательно, що новий автобус має висоту підлоги близько 600 мм, що значно полегшує посадку в салон.
На «Мотор Шоу 2002» був представлений перший зразок, у спрощеній комплектації. За словами представника «Укравтобуспрому», вартість такого автобуса складе близько $ 42000.
Крім українців, великі види на ринок Росії мають і шведи, які відкрили у Санкт-Петербурзі завод по збірці міських автобусів Scania. Інтерес до шведських автобусів в Росії є, тим не менш виробнича програма на найближчий рік невелика - близько 100 машин. Тим не менш, Scania просуває свої технології в Росію не тільки за допомогою готових автобусів. Так, Scania і «Волжанин» підписали договір про поставку «Волжському автобусному виробництва» 20 шасі Scania. На базі цих шасі будуть створені 15-метрові міські автобуси «Волжанин» і поставлені у Волгоградську область. Таким чином Scania розгортає атаку на автобусний ринок як за допомогою готових автобусів російського складання, так і за допомогою постачання шасі.
Серед інших російських виробників, слід зазначити Мічурінський завод, якому вдалося освоїти випуск власних автобусів Марза-5277 місткістю 88-111 пасажирів. Показово, що Марза не тільки самостійно випускає кілька модифікацій автобусів, але і організував автоскладальне виробництво своїх машин у Красноярську.
Комплектація марза досить стандартна, двигун ЯМЗ-236НЕ, коробка передач-ЯМЗ. Тим не менше, «мічурінці» досягли успіху і зараз освоюють виробництво ще однієї моделі автобуса, місткістю 120 чол.
Хотілося також відзначити постійний інтерес до російського ринку з боку Ikarus і Karosa. Наприклад, Ikarus пропонує на цьому ринку свої спрощені моделі Ikarus C63, С80 місткістю 111-151 чоловік. По суті, це давно відомі автобуси «200»-ї серії, які угорці пропонують, щоб залишитися конкурентоспроможними на російському ринку.
Позиції західноєвропейських компаній в Росії, особливо в сегменті міських машин, успішними назвати не можна. Далі за всіх в цьому відношенні просунулася тільки Scania, яка пішла на організацію складання своїх автобусів у Росії.
Міжміські і Туристичні автобуси
Цей сегмент російського ринку повністю охоплений іноземними компаніями. Якщо автобуси топ-класу поставляють Західноєвропейці: Setra, Volvo, MAN, EvoBUS, Neoplan, Scania-Irizar, то машини простіше вудить в Росію з Кореї (Hyundai AeroExpress), Угорщини (Ikarus) та Чехії (Karosa).
На цю частину російського ринку претендують білоруський АМАЗ, з моделлю МАЗ-152 і частково український ЛАЗ-52078. Останній є самим дешевим пропозицією на російському ринку, при ціні $ 55000. За ці гроші споживач отримає 47-місцеву модель, оснащену двигуном ЯМЗ-236 (230 к.с.), тонованими стеклами з нагрівником WEBASTO. Всі інші опції потрібно дозамовляти.
У холдингу «Руспромавто» була ідея організувати випуск міжміського моделі автобуса SlovBus за ціною близько $ 100000, але від неї вчасно відмовилися. У першу чергу з причини маловідомість даної марки.
Фактично, виробництво комфортабельних міжміських автобусів у Росії присутній тільки лише на підприємстві «Волжанин», де випускають у невеликих кількостях моделі, оснащені двигунами МАN, мостами Raba, кондиціонерами, відеосистемами, біотуалетами та іншими обов'язковими атрибутами розкішних автобусів.
Очікується, що незабаром, проект муждугороднего автобуса освоять і на підприємстві холдингу «РусПромАвто», швидше за все це буде ГолАЗ.
Львівський автозавод у грудні покаже півтораповерховий автобус топ-класу, оснащений двигуном і мостами Raba. За словами Голови Правління ВАТ «ЛАЗ» Юрія Сорокіна, вартість цього автобуса складе $ 85000 в базовій комплектації. Якщо це відбудеться, то ЛАЗ і в топ-класі буде мати кращу пропозицію на російському ринку.
Перспективи
Найбільш перспективним для Російського ринку є сегмент 15-метрових 3-вісних міських автобусів. При незначному подорожчанні, в порівнянні з 2-оснимі моделями, 15-метрові автобуси перевозять майже 150 пасажирів, лише трохи поступаючись «гармошкам» (180-200). Питання ціни, залишається для Росії найбільш важливим, тому даний сегмент ринку представляється перспективним у найближчі 2-5 років. Міська влада, проводячи тендери, напевно будуть віддавати переваги 15-метровим машинам.
На сьогоднішній день 15-метрові автобуси у своєму арсеналі має тільки «Волжанин» і АМАЗ (МАЗ-107 ціна $ 110 тис.). «Волжанин» підписав угоду зі Scania на поставку шасі для будівництва подібних машин, а МАЗ освоїв 3-вісний автобус власними силами і готовий комплектувати його будь-якими двигунами.
Про розробку 15-метрового автобуса повідомив у Москві та Юрій Сорокін, позначивши, що така машина буде у ЛАЗу в 2003 році. Крім того, 3-вісний автобус буде й у гамі «Богданів» нового сімейства А144, так само як і туристичний варіант.
Поки мовчать про 15-метровому автобусі в «Руспромавто», що дає шанс українським виробникам вчасно зайняти цю нішу і розгорнути масові продажі. Якщо ...
Деталі. "AUTO-Consulting"