05-01-2011 | Автоадвокат

Що "дає" автоцивілка. Пояснення

"Ділові Ведомости" з'ясували, як слід поводитися і чого побоюватися після введення закону про обов'язкове автострахування.        Повна назва ОСАЦВ, або "автоцивілки" - "обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників транспортних засобів". Суть його така: укладається договір страхування, за який платиться невелика сума, а у випадку ДТП страховик виплачує за власника набагато більшу суму відшкодування. Якщо ж ДТП не відбувається, компанія залишає гроші собі як чесно зароблені.   Договори "автоцивілки" бувають двох видів - "зовнішні" (при виїзді з України, вони вже давно обов'язкові - інакше не випустять з країни) та внутрішні (у її межах). Мова піде про друге.

 Можна міркувати про необхідність фінансової послуги, але важливо інше: з нею доведеться познайомитися кожному автовласнику, будь він звичайною людиною або компанією, що володіє парком машин. Слово "обов'язкове" має на увазі, що з квітня цього року представники ДАІ будуть перевіряти у водіїв службових та особистих машин наявність цього договору страхування так само, як водійських прав і техпаспорта. Якщо поліса не виявиться, застосують репресії. Які, поки неясно - не прийняті зміни до правил дорожнього руху та іншим нормативним актам.  У автовласників, природно, буде вибір. Враховуючи, що ДАІ зупиняє законослухняного водія 5-6 разів на рік, той може відбутися лише внесенням "єдиного податку" правоохоронцям в кожному випадку, що, можливо, вигідніше покупки поліса ОСАЦВ. А на законних підставах зможуть не платити ті, хто своїм транспортним засобом володіє, але не користується, за умови, що воно знято з обліку. Є і "прикордонний" варіант - у селах колишнього СРСР масово їздять незареєстровані мотоцикли. Безумовно, це незаконно, але теж вихід: немає документа - немає і "залізного коня".

   Скептики пам'ятають, що формально "автоцивілка" була введена ще в 2001 році змінами до Закону "Про страхування", але тоді багато що "не зрослося": водії, як водиться, заощадили, працівникам ДАІ не дали наказу перевіряти поліси. А їм того і треба, адже приводів штрафувати і без того достатньо, зате "автоцивілка" обіцяє величезний приріст в оформленні ДТП - замість того, щоб домовлятися між собою, водії документують кожну подряпину. Проте тепер все буде серйозно - занадто багато грошей витратили страхові компанії на лобіювання непопулярного нововведення.  Поки що страховики проходять процедури отримання ліцензій, а держоргани та Моторно-транспортне страхове бюро (МТСБУ - добровільне об'єднання, в якому обов'язково складаються всі компанії, що займаються "автоцивілкою") "шліфують" документи. Але з квітня, коли все буде готове, ДАІ почне поголовні перевірки. До того часу вже потрібно буде придбати поліси ОСАЦВ і знати, для чого вони потрібні.

   ЛЮБИТИ ВІДДАВАТИ

   Якщо алгоритм отримання відшкодування максимально складний, то схема купівлі полісів гранично проста.  Бажання автовласника витратити гроші замінили обов'язковістю ОСАЦВ. Тому вибір страхової компанії доведеться здійснювати навмання, тому що держава в особі Держкомісії з регулювання ринків фінансових послуг мало того, що контролює їх роботу поверхнево, так ще і допустило до ОСАГО і "здорових", і "хворих". Фінансово, зрозуміло. Вже отримав ліцензії на право роботи 21 страховик. Теоретично ж, "автоцивілкою" займуться до 106 компаній (стільки сьогодні бере участь в МТСБУ), з яких "вибухонебезпечних" - дванадцять.  Теоретично, якщо така компанія "ляже" через два місяці, клієнтові виплатить відшкодування вже згадане МТСБУ за рахунок одного з фондів - страхових гарантій (за випадками за кордоном) і захисту потерпілих (в Україні). Проте чи вистачить у бюро грошей - інтригуюче питання. Орган існує і працює за рахунок відрахувань страхових компаній, а ті постаралися звести їх до мінімуму.  І все ж, небезпека для покупців полісів виходить не тільки і не стільки від дванадцяти порушників. Держфінпослуг прийняла масу строгих обмежень щодо відповідальності страховиків за різні великі і дрібні витівки, але забула відрегулювати найважливішу сторону "автоцивілки" - процедуру виплати відшкодування. Фінансової компанії загрожує відкликання ліцензії за відмову клієнтам на закінчення договору, але ніщо не заважає перешкоджати їм у виплаті грошей або сильно занизити суму відшкодування.  Тому рекомендується купувати поліс у тій страховій компанії, надійність і порядність якої перевірена особисто або знайомими. Ілля Фельдберг, спеціаліст управління по роботі з фізособами АСК "ІНГО Україна", підказав, що розумно при "відсів" страховиків порівняти обсяги виплат із сумами отриманих платежів. Іншими словами, якщо потоки на "виході" складають 0,37-0,5 від тих, що на "вході", компанія порівняно порядна.  Якщо нічим подібним займатися не хочеться, підійде вибір за кольором символіки або красі офісу.  Вже в компанії розкажуть, скільки доведеться заплатити за транспортний засіб (ТЗ). Залежить все від типу техніки (авто, мотоцикл, автобус, вантажівку або причіп) і його габаритів, місця проживання власника, його стажу і "бойового" досвіду (цього року вважається, що всі їздили без ДТП). А ще - від виду договору, який може бути одним з трьох: на вказане ТЗ плюс будь-якого водія (I тип), на будь-ТЗ плюс зазначеного водія (II тип) або на вказане ТЗ плюс зазначеного (зазначених) водія (водіїв) (III тип).  Розібратися у всьому цьому, при бажанні, можна, озброївшись законодавством. А для ледачих всі суми вже розрахувала Держфінпослуг. Навряд чи зрадіють кияни - власники великих автобусів, їм доведеться заплатити 3,1 тис. грн. Водієві "Запорожця" у Жмеринці легше - він витратить 248 грн. За завищення платежу комісія відбере у страховика ліцензію, тому якщо він і помилиться, то, швидше, тільки в бік заниження збору. Крім того, поліс купується на будь-який термін від 15-ти днів до року, і можна заощадити, якщо відразу немає всієї суми. Дотримана соціальна справедливість - пенсіонерам та інвалідам надані знижки.  З'ясувати, у скільки обійдеться поліс, можна за телефоном - нестачі в номерах компаній, що отримали ліцензію на ОСАГО, напевно не буде. Тим, хто має доступ в Інтернет, ще легше: багато страховиків на своїх сайтах зроблять спеціальні калькулятори, в яких, вказавши параметри свого "залізного коня", можна буде побачити тариф. Потрібно сказати, що ті автовласники, які вже купили поліс добровільної "автоцивілки", все одно зобов'язані будуть придбати ОСАГО-вський, тому що це різні види страхування.  Враховуючи наплив клієнтів, процедура укладення договору максимально спрощена. Він буде оформлений стандартним бланком зі спеціальними засобами захисту, до якого будуть внесені необхідні деталі. "Процес укладання договору займає сім-десять хвилин", - запевнив начальник відділу врегулювання збитків АСК "Вексель" Павло Лозневой.  Оплатити поліс також буде легко. Страховики беруть гроші через ощадкасу, з розрахункового рахунку (що важливо для підприємств), з картки і просто готівкою. Купивши поліс, доведеться возити з собою його оригінал. У разі втрати, на перший раз закон гарантує отримання безкоштовного дубліката. Потім доведеться платити.

   ГАРАНТІЇ

   Якщо власник страхового полісу під час ДТП завдасть шкоди чиїмось майну (не обов'язково машині, можна, наприклад, паркану) або здоров'ю, а, можливо, і життя, страхова компанія компенсує його в межах максимального ліміту. За законом, ця межа встановлений у розмірі 25,5 тис. грн. по майну і 51 тис. грн. - По здоров'ю та життю на кожного потерпілого. Це означає, що якщо ви врізалися відразу в три машини, то за кожну з них постраждала сторона може отримати по 25,5 тис. грн.  Проте "в'їхавши" в дорогий автомобіль, власник поліса повинен буде виплатити все, що вище 25,5 тис. грн., Зі своєї кишені. Втім, з цієї ситуації є вихід - купити додатковий, вже добровільний поліс "автоцивілки" з іншим покриттям, і воно буде додаватися до суми по обов'язковому договором. Але і в рамках лімітів не всі витрати бере на себе компанія. Із суми відшкодування шкоди майну віднімається так звана франшиза - сума грошей, яку страховик не відшкодовує за договором. За законом, вона не може бути більше 2% ліміту відповідальності в 25,5 тис. грн. Досвід показує, що страховики часто беруть її по максимуму, тому потрібно приготуватися до того, що 510 грн. потерпілому повинен буде виплатити сам власник поліса. Таємний сенс франшизи в тому, щоб зробити водія обережніше, хоча це працює не завжди. Важливо, що при відшкодуванні шкоди здоров'ю або життю франшиза не застосовується.  Існують ще декілька "підводних каменів". Наприклад, страховка не виплачується, якщо власник поліса неправильно вкаже деталі події в заяві на відшкодування збитку. Втрату "товарного вигляду" в результаті ДТП теж не компенсують, на відміну від добровільної "автоцивілки". Крім того, компанія виплатить не більше 5% моральної шкоди потерпілому від суми в 51 тис. грн., Решта власник поліса зобов'язаний відшкодувати за свій рахунок.  Якщо ж ви скоїли ДТП навмисно, перебуваючи при цьому у стані сп'яніння, навмисно залишили місце події, не мали прав або ваш транспортний засіб виявився технічно несправним, страхова компанія обов'язково виставить вам так званий регресний позов. Іншими словами, все, що буде виплачено за полісом, потім стягнуть з власника договору. Якщо у автовласника поліса немає, теж потрібно готуватися до регресу - його обов'язково пред'явить МТСБУ, яке виплатить збитки потерпілому зі своїх коштів.  Всі ці норми дуже "слизькі", і потрібно бути готовим до того, що страхова компанія ними скористається. Особливо це стосується такого пункту, як необхідність протягом трьох днів повідомити її про подію. Причому, письмово. Якщо цього не зробити, компанія також має право пред'явити регресний позов.  Іншими словами, поліс ОСАГО гарантує не такі вже й великі суми покриття. Швидше, він розрахований на зіткнення двох "Жигулів", але аж ніяк не покриває збитків від серйозної аварії, а тим більше пошкодження дорогого авто. А щоб не постраждати фінансово від позовів страховика, потрібно ще й чітко знати усі свої права і обов'язки.  (Поради про те, як вести себе після аварії, читайте в наступному номері.)  

   Джерело: "Київські Відомості"


Статьи похожей тематики:

  • В Україні можуть ввести відповідальність за відсутність страховки ГО
  • В Україні буде новий закон про лізинг
  • Види автомошеннічества. Не потрап
  • ДАІ отримує право вилучати водійське посвідчення у порушників
  • Водій - вчися їздити за Правилами. З 17 листопада в Україні діють нові штра ...
  • ДАІ отримала право вилучати водійські посвідчення
  • До Верховної Ради внесено законопроект Про акцизний збір
  • Нова редакція Закону України "Про захист прав споживачів"
  • У 2007 році українські автомобілісти витратили понад 100 млн грн. на міжнар ...
  • Як треба їздити взимку. Поради фахівця
  • Реванш. Як приймали Закон № 2351-1
  • Порівняльна таблиця відповідальності за порушення правил дорожнього руху за ...
  • У України буде нова ставка ПДВ - 17%
  • Renault відмовляється фінансувати АвтоВАЗ, але допоможе технологіями
  • Вся нормативна база по імпорту автомобілів в Україні




  • Разделы сайта

    Добро пожаловать на сайт, посвященный автотематике, обзорам и другим темам, связанными с машинам. Мы публикуем автомобильные новости, советы и рекомендации по эксплуатации и ремонту, советы начинающим и опытным водителем, о том, как купить или продать автомобиль, все нюансы автокредитования и страховки автомобиля.