05-01-2011 | Автоадвокат

Як треба їздити взимку. Поради фахівця

З огляду на зміну погодних умов, ми вирішили підняти питання про неписаних правилах зимової їзди. Здається цей репортаж буде цікавий не тільки тим, хто зустрічає «першу зиму» за кермом, але й автомобілістам зі стажем.
В якості експерта виступлять директор московської школи Audi Quattro Геннадій Брославський, який дав декілька рекомендацій для порталу gazeta.ru і співробітники ДАІ.

Ви можете висловити і свої спостереження в нашому форумі. 
  Висловити свої спостереження з приводу зимової їзди і обговорити досвід інших ви можете в нашому форумі  

    Без чого зимова їзда взагалі небезпечна

Існує кілька невід'ємним атрибутом зимової їзди, перш за все - це зимова гума, морозостійка рідина для омивателя, а також справна світлотехніка.
Якщо ви їдете не на зимовій гумі, вважає директор школи Audi Quattro Геннадій Брославський, подальша розмова просто не потрібний. А ось шпильки, на думку Брославський - не такий принциповий момент. На голому чистому асфальті, яким іноді можна порадіти автомобілістів столичні комунальники, шипи тримають машину навіть гірше, ніж нешипована гума. Але на перехрестях та у світлофорів, де дорога завжди особливо слизька, шипи дуже допомагають.

Правило № 1. Управляти на снігу і льоду треба плавно.

Мова йде і про кермі, і про педалях. Інструктори радять уявляти собі, що ви не поспішаючи пливете в басейні, де вода пом'якшує і сповільнює всі рухи.
Але це загальна рекомендація, а коли вранці ви сідаєте в машину і виявляєте, що не тільки плавно їхати, але навіть рушити з місця не виходить, всі поради як-то відразу забуваються. Водій газує, а машина, замість того щоб виїжджати куди належить, зісковзує убік, де стоїть ще одна машина. Тут бажано згадати ще одне правило -

Правило № 2. Газ при зимовій їзді повинен бути мінімальним.

Запас тяги, який так приємно мати влітку, зараз тільки заважає - колеса зриваються в пробуксовку, і вся тяга йде виключно на шліфування льодової кірки на асфальті. Навіть рушати з місця взимку іноді доводиться на другій передачі (не дарма ж за цим принципом працюють багато автоматичні коробки, забезпечені зимовим режимом).

Отже, ви виїжджаєте зі стоянки на мінімальному газу (краще кілька разів затихнути і знову завестися, ніж прокопати колесами колії, які завадять вибратися). Якщо не виходить, намагайтеся вибратися враскачку. Натиснув газ - відпустив і натиснув зчеплення - знову натиснув газ. Справжні майстри можуть витягнути такий спосіб машину з дуже неприємних ситуацій, але й звичайним водіям цей прийом досить корисний. А взагалі-то дещо про що не заважало подумати ще напередодні, коли її сюди ставили - не заїжджати щільно до інших машин, щоб, якщо ваш автомобіль почне ковзати убік, не впертися в них. А якщо зупиняєтеся ненадовго, краще не під'їжджати близько до тротуару, де більше всього снігу - в'їхати-то ви з розгону в'їдете, а вибратися назад не вдасться. Краще встати трохи далі від краю. Зовсім погано зупинятися на гірці, якщо потім не буде можливості з'їхати назад заднім ходом. При рушанні з місця колеса точно забуксують.

Який привід краще під гірку?

Тут до речі згадати один нюанс: на задньому приводі в'їжджати в гору легше, тому що машина присідає при старті і навантаження на задню вісь збільшується, відповідно зменшуючи ймовірність пробуксовки. А передні провідні при рушанні на гірці, навпаки, розвантажуються. Звідси відомий рецепт: на передньому приводі заїжджати на гірку заднім ходом. Втім, не варто цей спосіб переоцінювати - може, краще обережно з'їхати вниз і спробувати ще раз, але тільки сильніше розігнавшись. Звичайно, якщо навколо немає машин, що стоять, які ваша може подряпати, з'їхавши убік.

Правило № 3. По можливості, гальмувати краще двигуном.

 До речі, сучасні автомати, як правило, цьому не перешкоджають - вони «розуміють», що при відпущеному газі водій, швидше за все, хоче загальмувати двигуном. І, звичайно, не варто чекати від гальмівної динаміки автомобіля чогось надприродного. Треба тримати велику дистанцію і гальмувати завчасно. Прокляті літні звички дають про себе знати: водій тисне на педаль і очікує звичайної в таких випадках реакції машини - а вона все їде. Краще, виїхавши з двору, одразу ж, не чекаючи поки життя змусить, зробити кілька пробних гальмувань і відразу зрозуміти, чого від цього процесу можна очікувати. Тим, у кого АБС, залишається просто тиснути на педаль.

При відсутності АБС її можна зімітувати

Це називається переривчастим гальмуванням. Є ще поетапне, коли сила натискання змінюється від разу до разу, а також безліч інших видів. Але переривчасте гальмування - найпростіше, і людям не дуже досвідченим краще їм і обмежитися.

На пряме, якщо гальмувати не доводиться, особливих проблем не виникає навіть взимку. Хіба що задньопривідну машину може трохи водити з боку в бік, і це підказує водієві, що не всі сьогодні добре на дорогах. А переднеприводников і цього попередження позбавлений - поки він не задумає який-небудь маневр, машина буде йти рівно. Поворот - головна зимова проблема після гальмування.

Поворот взимку - основна проблема, якщо ви не відомий спортсмен.

Зима для спортсменів тільки в радість. Занесення для них - звичне і корисне явище, а відпрацьовувати його на льоду набагато простіше, тому що швидкість для досягнення бажаного ефекту потрібна набагато менша. Для простого громадянина - навпаки. Взимку всякий водій повинен прагнути до того, щоб не стати знехотя спортсменом. Для цього треба заздалегідь загальмувати і перейти на знижену передачу, з тим щоб по дузі їхати рівно, не гальмуючи, з невеликим газом.

Якщо ж ви до повороту під'їхали занадто швидко, машина просто перестає в нього вписуватися. Від типу приводу це абсолютно не залежить - будь-який автомобіль у цьому випадку виносить назовні, що супроводжується неприємним скрипом коліс. Саме з скрипу недосвідчені водії зазвичай і розуміють, що не все гладко. Коли машина не хоче повертати, природна реакція - закрутити кермо сильніше. Виходить ще гірше: переднім колесам в такій ситуації ще складніше відновити зчеплення з дорогою. Навряд чи у кого-то це вийде без тренування, але в принципі правильний спосіб полягає в тому, щоб, по-перше, відпустити газ, а по-друге, трохи зменшити кут повороту керма. Передні колеса при відпуску газу навантажуються (машина робить клевок), а оскільки вони стоять вже під меншим кутом до дороги, більша ймовірність, що вони за неї зачепляться і почнуть крутитися. Потім вже можна знову докрутити кермо у бік повороту. А все інше, що стосується повороту, - це вже з околоспортивною сфери, куди звичайному, зовсім не тренованому автолюбителю краще не потикатися.
Адже у спортсменів все навпаки - вони ще й самі викликають занесення. На задньому приводі для цього потрібно після повороту керма додати газу. Задня вісь ковзає, і машина починає повертати ніс куди потрібно. Але проблема в тому, що як тільки почався занос, треба негайно крутити кермо в ту ж сторону, куди несе зад машини, щоб її з нього вивести. А це, на жаль, складніше, ніж викликати занесення. На передньому приводі додавання газу ніякого замету не викличе. На маленькій швидкості створити замет задньої осі може допомогти ручник - повертаємо кермо і тягнемо важіль. Задні колеса блокуються, зад розгортає. На великій швидкості так не роблять - може пошкодитися ручник. Тут треба перш за все кинути газ - машина при цьому клює носом, передні колеса навантажуються і стають менш схильні до ковзання. Після цього, якщо повернути кермо, вже може початися невеликий замет задньої осі, який допомагає направити ніс машини в потрібному напрямку. Щоб занесення став сильнішим, треба трохи натиснути на гальмо. Але тільки зовсім трохи, лише торкнуться гальма, інакше заблокуються всі колеса, і автомобіль просто буде ковзати назовні. А при дуже легкому натисканні за рахунок перерозподілу маси вперед (клювки) полегшена задня вісь починає ковзати. Ще раз повторивши, що все це не для простих водіїв, згадаємо третій спосіб викликати замет задньої осі на передньому приводі. Під'їжджаючи до повороту, треба спочатку повернути кермо в протилежну сторону. І тільки після того, як машина послухається, вже крутити в бік повороту. Цим попередніми поворотом ви як би розгойдуєте машину, а розгойдування призводить до заносу задньої осі. Але в тому-то й проблема, що всякий занесення вимагає виходу з нього - а це складніше, ніж його викликати. Щоб вийшло, треба повторювати одне і те ж вправу багато разів. Наш досвід навчання показує, що чим довше повторюєш, тим краще розумієш, як це насправді не просто. А таке відчуття вже хороший знак, вважайте, подолали перший етап.

  Додаткові рекомендації для заднього приводу

Багато хто думає, що, правильно підбираючи швидкість руху по зимовій дорозі, можна легко уникнути заносу. Але це вірно тільки почасти. Звичайно, "партизанський крок" - це дуже, дуже завбачливо, однак імовірність заносу залишається - при різкому скиданні газу або гальмуванні, навіть під час розгону або прискорення ... Загалом, понесе зовсім зненацька.

   На відміну від "переднеприводников", автомобіль із задніми провідними колесами більше схильний до заносу задньої осі. Пояснюється це просто: при класичному компонуванні основна маса припадає на передню частину машини - її навантажує силовий агрегат + коробка передач, задня частина завантажена набагато менше, а, значить, гірше зчеплення ведучих коліс з дорогою.

     Але це не заважає справжнім асам "фігурного катання" керувати подібним авто на слизькій дорозі абсолютно безпечно.

             Ситуація перша, розповсюджена. Поворот, голий лід, повне непокору керма - тобто знос передньої осі. Рецепт один - "звернути" остояніе зносу "передка" у занос задніх ведучих коліс. Якщо понесло на великій швидкості - досить скинути газ, за умови, що передні колеса вже "дивляться" убік повороту, а слизьке покриття хоч якось, але тримає автомобіль. Але запам'ятаєте на все, ще поки що залишилася, слава Богу, життя: перевищення швидкості на голому льоду є грубою помилкою, виправити яку практично неможливо!

     На невеликій швидкості не слід і намагатися впоратися з занесенням "передка" за допомогою робочих гальм - це тільки погіршить ситуацію. Смикайте ручник або різко і коротко натисніть на газ, що викличе пробуксовку задніх коліс. До речі, другий варіант вимагає певних навичок і "почуття" автомобіля: "переборщивши" з оборотами, ви ризикуєте розвернутися на всі 180 градусів. Включення пониженої передачі з навмисно різким відпусканням зчеплення теж допоможе справі, але й тут знадобиться чимала вправність ...

 Ситуація друга, дуже поширена. Багажник починає "обганяти" капот. "Гра на випередження", одне слово ...  Звідси і рекомендація: не чекати заносу, а попередити його своїми досвідченими каскадерськими діями, в даному випадку надзвичайно парадоксальними - штучним провокуванням заносу. Може не вийти. Тоді - припинити почалося ковзання різким поворотом керма в бік заносу і відразу ж назад, супроводжуючи це скиданням газу. Тут головне - повертати кермо відразу, не чекаючи реакції. Інакше такі маніпуляції можуть привести до "зміни позиції": машину понесе іншим боком під ще більшим кутом.

     Всупереч усталеній думці, автоматична коробка, якщо нею користуватися акуратно, полегшує зимову їзду. Справа в тому, що ведучий "міст" пов'язаний з двигуном не жорстко, а через гідромуфту, яка згладжує ривки і поштовхи в трансмісії і не дозволить колесам несподівано провернутися (заблокуватися) при різкому натисканні (відпусканні) педалі газу. Тобто трансмісія "згладить" можливі помилки водія (до певної межі, зрозуміло). Але треба враховувати швидкість! Примусові знижені передачі плюс перевищення швидкості часто дорівнює примусово зламаною коробці або блокуванню провідних коліс з наступним примусовим ж занесенням ...

  Передній привід. Додаткові рекомендації.

"Їжджу взимку, тому віддаю перевагу передній привід" - так міркують багато автомобілістів. Вони впевненіше почувають себе і в повороті, і на прямій, і запевняють, що їхні машини майже не буксують. Дійсно, завдяки прекрасній курсовій стійкості, передньопривідний автомобіль дає водієві трохи більше почуття впевненості, ніж "задній привід". Передні колеса "тягнуть", задні слухняно котяться за ними. Крім того, двигун своєю вагою постійно навантажує передні колеса, що значно покращує їх зчеплення з дорогою, а якщо машина забуксувала, то у водія в запасі великий резерв: повертаючи передні ведучі, зазвичай можна знайти за що зачепитися.  

 Все це так. Але, буває, на обмерзлому повороті машина втрачає управління, і як би водій не крутив кермо, починає ковзати по прямій. Що зробить непідготовлений: інтуїтивно поверне кермо ще крутіше і потім "вдаріт" по гальмах, чим остаточно виведе ситуацію з-під контролю. "Не кидайте газ!" - Радять авто-аси. Це вірно, але способів повернути некерованою машині слухняність - багато.

     Спочатку засвойте просту істину: якщо почався знос передніх коліс, єдине, що може повернути їх "до життя" - занос задньої осі. Якою можна викликати різними способами, в залежності від поточної швидкості автомобіля.  

   На невеликій швидкості досить на мить заблокувати задні колеса. Досягається це акуратним гальмуванням: можна або злегка "підсмикнути" ручник, або ніжно наступити на педаль. "Газ" у цей момент послаблювати не можна, а краще навіть підсилити.

     Головною відмінністю керованого ковзання передньопривідного автомобіля від задньопривідного є те, що колеса потрібно направляти на дорогу, тобто в ту сторону, куди автомобіль зобов'язаний їхати, а аж ніяк не в бік заносу, як нас раніше вчили в автошколі. Це аксіома. Але на швидкостях до 40-50 км/год від неї можна відступити: короткочасний поворот керма саме в бік починається занос допоможе зорієнтувати автомобіль у потрібному напрямку. Ну, а далі газуйте потихеньку, "витягаючи" машину з ковзання в прямолінійний рух по дорозі.

     При високих швидкостях все змінюється.

     "Переднеприводников" дуже сильно реагує на різке скидання газу занесенням задньої осі. І наш недосвідчений водій, сильно лякаючись обмерзлого повороту, мимоволі відпускає педаль газу. Не готовий, ох, не готовий він до реакції автомобіля на це судорожне дія - а тут ще рада "бувалого": "не кидай газ, якщо машину понесло". Але ж він правильно зробив, адже нам цього і треба, тільки ненадовго! Короткочасний скидання газу "переставить" машину на дорозі, і залишиться тільки "підбавити" оберти і "витягнути" авто в поворот.

     Але для "чайника" це складно. Судіть самі - машину несе на пристойній швидкості, а замість "рятівної" педалі гальма треба тиснути на "газ". Тому ще раз "проговоримо" правильний алгоритм дій: різке скидання газу провокує знесення задньої осі, і в цей самий момент водій вивертає кермо вбік починається занос і додає газ. Майте на увазі: дивитися треба тільки в ту сторону, куди вам потрібно їхати (тобто на вихід з повороту) і ні в якому разі не туди, куди "несе" автомобіль!

     Якщо все-таки машину "закрутило", то наслідуйте приклад досвідчених автогонщиків - гальмо і зчеплення в підлогу! Не думаючи! Це дозволить стабілізувати і зупинити обертовий автомобіль, а головне - не стихне двигун, що посприяє вам швидко забратися з зустрічної смуги і від'їхати в безпечне місце.

       Залишається лише нагадати: різке скидання газу може викликати обертання автомобіля навіть на прямій ділянці дороги, якщо під колесами зненацька виявився лід. З педаллю газу треба поводитися дуже обережно: плавно і дозовано натискати і точно також відпускати. І якщо не хочете "фігурного катання" - ніяких різких рухів кермом! Але якщо воно все-таки почалося - то, навпаки, дійте рішуче. Чим різкіше поворот керма в бік заносу, тим швидше вирівнює реакція автомобіля. Вивернувши колеса у бік заносу, повертайте їх назад, не чекаючи реакції автомобіля - інакше машина потрапить у ритмічний занос з амплітудою, що.

  Висловити свої спостереження з приводу зимової їзди і обговорити досвід інших ви можете в нашому форумі  

 Деталі. "AUTO-Consulting" і Gazeta.ru


Статьи похожей тематики:

  • Зимові шини. Супертест. Те що є на ринку
  • Як треба правильно їздити на мотоциклі
  • Види автомошеннічества. Не потрап
  • Як завестися в мороз
  • Як треба правильно їздити взимку. Поради професіоналів
  • Тест-драйв: Alfa Romeo 159 TI - Кохання з першого погляду
  • Nissan Pathfinder. Позашляховик з штучним інтелектом
  • Тест-драйв Audi Q7. Він - «Володар кілець»
  • Тест-драйв: Toyota Land Cruiser Prado. Додатковий ступінь свободи
  • Тест-драйв: Chevrolet Nubira / Lacetti - розумне рішення автомобільного пит ...
  • Тест-драйв. BMW X3. Автомобіль, який їде сам
  • Як правильно заводити авто в сильний мороз. Поради бувалих
  • ЗАЗ підготував поради для безпечної зими
  • Renault відмовляється фінансувати АвтоВАЗ, але допоможе технологіями
  • Тест-драйв Opel Astra J. Flex-авто




  • Разделы сайта

    Добро пожаловать на сайт, посвященный автотематике, обзорам и другим темам, связанными с машинам. Мы публикуем автомобильные новости, советы и рекомендации по эксплуатации и ремонту, советы начинающим и опытным водителем, о том, как купить или продать автомобиль, все нюансы автокредитования и страховки автомобиля.